فصل پنجم: استراتژی تجارت با نوسانات ضمنی

این کتاب یک راهنمای عالی برای مبتدیان به منظور یادگیری درباره ی تجارت بیت کوین و ارزهای رمزنگاری شده ی دیگر است. در ابتدا یاد خواهید گرفت که بهترین تبادلات برای تجارت ارزهای رمزنگاری شده چه چیزهایی هستند و ابزارهای ضروری تجارت که باید با استفاده از چک لیستهای تجاری از آنها استفاده کنید چه چیزهایی هستند.

استراتژی تجارت با نوسانات ضمنی

 

در این فصل هر چیزی که لازم درباره‌ی نوسان ضمنی بدانید، رتبه‌‌‌‌‌ی نوسان ضمنی چیست و چرا اهمیت دارد را یاد خواهید گرفت. اول از همه، نوسان ضمنی چیست؟ بسیار خب، نوسان ضمنی از مدل‌های قیمت‌گذاری گزینه‌ها مانند مدل‌های قیمت‌گذاری Black Scholes به دست می‌آید. این همان‌طور که انتظار می‌رود می‌تواند به‌عنوان تغییرات خاص قیمت در دارایی‌های خاص در نظر گرفته شود؛ اما این به چه معنی است؟ بسیار خب، به ‌منظور فهمیدن این، بیایید اتفاقاتی که برای قیمت یک گزینه‌ی می‌افتد را بررسی کنیم: قیمت اساسی، قیمت توافقی، تاریخ انقضاء، نرخ بدون ریسک و نوسان ضمنی. دو عامل اول بسیار واضح هستند به این دلیل که آن‌ها ارزش ذاتی یک گزینه را در نظر می‌گیرند. تاریخ انقضاء نیز بسیار منطقی است به این دلیل که هرچه زمان بیشتری برای موقعیت خود مشخص کنید، زمان بیشتری برای کار کردن دارید. درنتیجه تاریخ انقضاء باید قطعاً بر قیمت یک گزینه تأثیر بگذارد. نرخ بدون ریسک، تأثیر بسیار کمی بر قیمت یک گزینه دارد و در طول یک دوره‌ی کوتاه زمانی چندان تغییر نمی‌کند بنابراین می‌توانیم اکنون این گزینه را نادیده بگیریم.

 

مشاهده کتب دیگر حوزه موفقیت

 

آخرین مورد نوسان دارایی اساسی نیز باید بر قیمت گزینه تأثیر بگذارد به این دلیل که دارایی‌های ناپایدار به یک معامله‌گر گزینه‌ی فرصت بیشتری می‌دهند تا از نوسان قیمت‌ها سود ببرد، در حالیکه در دارایی‌های ناپایدار فرصت‌های تجارت محدودی دارد. برای مثال، احتمال زیادی وجود دارد که یک گزینه فراتر از پول به یک گزینه‌ی هم‌تراز با پول تبدیل شود. اگر دارایی اساسی بسیار ناپایدار باشد، آنگاه این ممکن نیست؛ بنابراین، نوسان یکی از عواملی است که برای محاسبه‌ی یک قیمت گزینه‌ی نظری استفاده می‌شود. با این وجود، مشاهده و اندازه‌گیری قیمت اساسی، قیمت توافقی و تاریخ انقضاء نسبتاً ساده است؛ اما این به سادگی اندازه‌گیری نوسان امنیت نیست. به این دلیل است که مدل‌هایی مانند مدل بلک شولز از یک فرمول برای تعیین نوسان ضمنی از قیمت گزینه‌ها به جای قیمت گزینه از نوسان ضمنی استفاده می‌کند. یک قیمت گزینه می‌تواند در بازار همراه با همه‌ی عوامل دیگر به‌جزء نوسان دیده شود. از همه‌ی این‌ها شما می‌توانید ارزش نوسان نظری را محاسبه کنید. این ارزش نوسان از قیمت گزینه‌ به دست آمده است، بنابراین نوسان ضمنی نامیده می‌شود؛ بنابراین زمانی که در برخی از اخبار مالی می‌شنوید که معامله‌گران گزینه در انتظار نوسانات آینده هستند، منظور آن‌ها این است که نوسان توسط قیمت‌های کنونی گزینه به کار گرفته می‌شود، جایی که نوسان ضمنی نسبتاً بالا است. توجه کنید که نوسان ضمنی با نوسان تاریخی یکسان نیست. نوسان تاریخی، نوسان واقعی گذشته است و بر قیمت گزینه تأثیر نمی‌گذارد، در حالیکه نوسان ضمنی بر قیمت گزینه تأثیر می‌گذارد. به ‌علاوه، نوسان ضمنی یک ارزش کاملاً نظری است بنابراین ارزش نوسان ضمنی اغلب متفاوت از ارزش نوسان واقعی در طول یک دوره‌ی زمانی مشخص است. امیدواریم این به شما کمک کند معنی نوسان ضمنی را بفهمید.

بسیار خب، در ابتدا این‌ یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر قیمت گزینه است. این به تنهایی یکی از دلایلی است که باید به IV توجه کنید. به ‌علاوه، نوسان ضمنی می‌تواند دیدگاهی درباره‌ی نوع نوسان بازار به شما بدهد. شما می‌توانید نوسان مورد انتظار را با تحلیل خود مقایسه کنید و احتمالاً موقعیتی در نزدیکی تفاوت این دو ایجاد کنید. یک معامله‌گر گزینه همیشه باید قبل از قرار گرفتن در یک موقعیت، به نوسان ضمنی و هم‌چنین قیمت اساسی تجارت، تاریخ انقضاء و قیمت توافقی نگاه کند. هم‌چنین می‌توان از نوسان ضمنی برای محاسبه‌ی محدوده‌ی مورد انتظار قیمت یک دارایی اساسی تا رسیدن تاریخ انقضاء استفاده کرد. برای درک این موضوع در ابتدا اجازه دهید به یک نمودار توزیع نرمال نگاهی بیندازیم.

 

نمودار توزیع نرمال

 

بسته به اینکه از چه مدلی استفاده می‌کنید، ممکن است فرض کنید که تغییر قیمت سهام به این شکل توزیع‌ شده است. این به این معنی است که 68 درصد قیمت زمان تنها کمی تغییر کرده است و هرچه حرکت قیمت بیشتر باشد، احتمال به وجود آمدن قیمت کمتر است. انحراف از معیاری که حرکت کمی دارد، تقریباً 68 درصد مواقع اتفاق می‌افتد. حرکت دوم انحراف از معیار با حرکت کم، 95 درصد مواقع اتفاق می‌افتند. این الزاماً یک توزیع واقعی قیمت نیست به این دلیل که حرکت‌های بزرگ‌تر، با توجه به توزیع نرمال خیلی بیشتر از چیزی که باید، اتفاق می‌افتند. به ‌علاوه، قیمت‌ها بیشتر از اینکه رو به پایین حرکت کنند، رو به بالا حرکت می‌کنند. با این وجود، معمولاً از یک توزیع نرمال استفاده می‌شود تا به پیش‌بینی حرکت یک دارایی کمک می‌کند. اگر شما از توزیع نرمال استفاده کنید، می‌توانید از طریق این فرمول حرکت مورد انتظار دارایی را محاسبه کنید. یک انحراف از معیار برابر، به ‌علاوه یا منهای نوسان ضمنی است، متقارن با قیمت اساسی و هم‌چنین ریشه‌ی دوم تاریخ انقضاء تقسیم‌بر 365 است. دو انحراف از معیار می‌توانند ضرب کردن یک حرکت انحراف از معیار در دو محاسبه شوند.

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتب کاربردی

 

 نوسان ضمنی به‌طور معمول بر مبنای سالانه بیان می‌شود. به این دلیل است که تاریخ انقضاء را به 365 تقسیم می‌کنیم تا محدود‌ه‌ی مورد نظر تا تاریخ انقضاء را به دست آوریم. اجازه دهید برای شفاف‌سازی همه‌ی این‌ها یک مثال بزنیم. ارز XYZ با قیمت 100 دلار معامله می‌شود. ما در ابتدا به گزینه‌ای با سی روز باقی‌مانده تا تاریخ انقضاء و نوسان ضمنی 40 درصد نگاه می‌کنیم؛ بنابراین یک محدوده‌ی انحراف از معیار در طول 30 روز، مثبت و منفی 0.4، متقارن با 100 و متقارن با ریشه‌ی دوم 30، تقسیم‌بر 365 است. این تقریباً برابر با مثبت و منفی 11.5 است که بیان می‌کند محدوده‌ی اول انحراف از معیار در 30 روز آینده، 88.5 دلار تا 111.5 دلار است. این به این معنی است که بازار انتظار دارد قیمت XYZ در 30 روز آینده بین 88 و 112 دلار با احتمال 68 درصد باقی بماند.


حرکت دوم انحراف از معیار تا 123 دلار بالا خواهد رفت و تا 77 دلار پایین خواهد آمد. اکنون بیایید همین دارایی با نوسان ضمنی یکسان را در نظر بگیریم اما تاریخ انقضای آن را به جای 30 روز، 60 روز در نظر می‌گیریم. محدوده‌ی اول انحراف از معیار بین 84 تا 116 دلار خواهد بود. محدوده‌ی دوم انحراف از معیار بین 68 تا 132 خواهد بود. این منطقی است به این دلیل که XYZ می‌تواند در 60 روز حرکت بیشتری نسبت به 30 روز داشته باشد.


توجه کنید که همه‌ی این‌ها فرض می‌کنند که توزیع قیمت نرمال است. این الزاماً یک فرضیه‌‌ی بسیار واقعی نیست؛ بنابراین در عمل توزیع‌های دیگر مانند توزیع نرمال لگاریتمی یا انواع دیگر به میزان بیشتری استفاده می‌شوند. با این وجود، این توضیح ساده شده از حرکت مورد انتظار باید به شما بگوید که حرکت مورد انتظار بعدی چیست و چگونه می‌توانید از این برای تجارت خود استفاده کنید. خوشبختانه، هیچ‌گاه لازم نیست خودتان حرکت مورد انتظار بعدی را محاسبه کنید به این دلیل که اکثر پلتفرم‌های کارگزاری این را برای شما محاسبه می‌کنند.

تاکنون فهمیده‌اید که نوسان ضمنی یک عامل مهم در زمان‌بررسی گزینه‌های تجارت است. زمانی که نوسان ضمنی بالا است، قیمت گزینه‌ها بالاتر است و زمانی که نوسان ضمنی پایین است، قیمت گزینه‌ها کمتر است؛ اما چگونه می‌فهمید نوسان ضمنی بالا یا پایین است؟ برای مثال، اگر دارایی XYZ یک گزینه‌ی با سطح نوسان ضمنی 40 درصد داشته باشد و دارایی ABC گزینه‌ای با سطح نوسان ضمنی 30 درصد داشته باشد، این‌ها به چه معنی می‌باشند؟ بسیار خب، تنها به این دلیل که ارزش مطلق نوسان ضمنی XYZ بیشتر از ABC است، نمی‌توانیم فرض کنیم که نوسان ضمنی آن بیشتر است. اجازه دهید یک مثال خاص‌تر برای شفاف‌سازی این موضوع بیان کنم. بیایید فرض کنیم که XYZ یک دارایی بسیار ناپایدار است و میانگین نوسان ضمنی آن 70 درصد است؛ اما اکنون نوسان ضمنی به 40 درصد کاهش‌یافته است، در حالیکه اکثر مواقع نوسان ضمنی ABC نزدیک به 20 درصد است؛ اما اکنون نوسان ضمنی آن به 30 درصد افزایش‌یافته است و این به این معنی است که نوسان ضمنی ABC نسبتاً بالا است و نوسان ضمنی XYZ نسبتاً پایین است حتی اگر نوسان مطلق XYZ بیشتر از ABC باشد. من امیدوارم که این، توضیح داده باشد که مقایسه‌ی نوسان ضمنی دارایی‌های مختلف، بسیار سخت است، به این دلیل که دارایی‌های مختلف، ویژگی‌های تجاری بسیار مختلفی دارند. به ‌منظور حل این مشکل، ما می‌توانیم از رتبه‌ی نوسان ضمنی استفاده کنیم. رتبه‌ی نوسان ضمنی به داده‌های نوسان ضمنی سال‌های گذشته یک دارایی نگاه می‌کند و سپس به شما می‌گوید سطح کنونی نوسان ضمنی نسبت به 365 روز گذشته چگونه است. رتبه‌ی نوسان ضمنی همیشه مقداری بین 0 تا 100 است. صد بیشترین مقدار و صفر کمترین مقدار نوسان ضمنی در طول سال گذشته است. در اینجا یک مثال کوتاه داریم. رتبه‌ی نوسان ضمنی دارایی ABC، 20 است. این به این معنی است که نوسان ضمنی آن نسبتاً کم است به این دلیل که نوسان ضمنی در طول سال گذشته بسیار بیشتر بوده است؛ بنابراین می‌توانید فرض کنید که گزینه‌های ABC در مقایسه با گذشته نسبتاً ارزان هستند. از طرف دیگر اگر رتبه‌ی نوسان ضمنی صد باشد، می‌دانید که نوسان ضمنی ABC در یک سال گذشته هیچ‌گاه از این مقدار بیشتر نبوده است و بنابراین این زمان خوبی برای فروش گزینه‌ها است به این دلیل که گزینه‌ها بسیار گران هستند. به‌طور خلاصه، رتبه‌ی نوسان ضمنی، به نوسان ضمنی مفهوم می‌بخشد. در اینجا فرمولی وجود دارد که اکثر مواقع برای محاسبه‌ی رتبه‌ی نوسان ضمنی استفاده می‌شود. سطح کنونی نوسان ضمنی منهای 52 هفته نوسان ضمنی پایین تقسیم‌بر 52 هفته نوسان ضمنی بالا منهای 52 هفته نوسان ضمنی پایین و همه‌ی این‌ها در 100 ضرب می‌شود تا رتبه‌ی نوسان ضمنی را به دست آورد:

توجه کنید که برخی از کارگزاری‌ها اغلب مقادیر بیش از نوسان ضمنی را از 52 هفته گذشته فیلتر می‌کنند که درنتیجه رتبه‌ی نوسان ضمنی توسط این مقادیر منحرف نمی‌شود. نگران نباشید قرار نیست که شما این مقادیر را محاسبه کنید به این دلیل که بازهم اکثر کارگزاری‌های خوب این کار را برای شما انجام خواهند داد. این ‌یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیدا کردن دارایی‌ها با مقدار نوسان ضمنی کم یا زیاد است. من امیدوارم این به شما کمک کند نوسان ضمنی را متوجه شوید و بفهمید رتبه‌ی نوسان ضمنی چگونه عمل می‌کند.

 

 

دریافت اطلاعات وخرید کتاب تجارت بیت کوین

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

خداحافظی با دلار؟ جایگزینی واحد پولی بریکس در معاملات ایران و روسیه

در دنیایی که ایالات متحده از دلار به عنوان ابزاری برای اعمال هژمونی خود استفاده می‌کند، ایران و روسیه در حال گام برداشتن به سوی جایگزینی هستند: تجارت با ارزهای ملی. این اقدام نه تنها راهی برای دور زدن

سعادت آباد: قیمت مسکن, سطح زندگی, فضای سبز و بوستان ها, مراکز خرید و تفریحی و ..

در این مقاله سفری به سعادت آباد خواهیم داشت و با گوشه و کنار آن آشنا می‌شویم. از برج‌ها و مجتمع‌های لوکس گرفته تا مراکز خرید و تفریحی، از رستوران‌ها و کافه‌های شیک تا بوستان‌ها و فضاهای سبز، از قیمت م

فصل دوم: شهامت پیشروی داشته باشید - بخش سوم

زمانی مرد جوانی از میدوست در نیویورک، در یک پانسیون زندگی می کرد و یک شغل دون پایه در یک شرکت بزرگ داشت. وی به یک خانواده ی متوسط تعلق داشت و فارغ التحصیل دبیرستان بود. وی اعتماد به نفس کمی به خودش یا

فصل دوم: شهامت پیشروی داشته باشید - بخش دوم

زمانی مرد جوانی از میدوست در نیویورک، در یک پانسیون زندگی می کرد و یک شغل دون پایه در یک شرکت بزرگ داشت. وی به یک خانواده ی متوسط تعلق داشت و فارغ التحصیل دبیرستان بود. وی اعتماد به نفس کمی به خودش یا

شهر سلامت دبی - DHCC Dubai Health Care City

شهر سلامت دبی، به عنوان قطب پیشرو در زمینه مراقبت‌های بهداشتی، آموزش پزشکی و تحقیقات در منطقه و جهان، میزبان بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های پیشرفته‌ای است که از سر

فصل دوم: شهامت پیشروی داشته باشید - بخش اول

زمانی مرد جوانی از میدوست در نیویورک، در یک پانسیون زندگی می کرد و یک شغل دون پایه در یک شرکت بزرگ داشت. وی به یک خانواده ی متوسط تعلق داشت و فارغ التحصیل دبیرستان بود. وی اعتماد به نفس کمی به خودش یا

نبرد در بازار خودروهای برقی: Onvo L۶۰ چالش‌گر جدید تسلا مدل Y

دوران یکه‌تازی تسلا به پایان رسید؟ شاسی‌بلند برقی جدید Onvo L۶۰ از چین رونمایی شد و با قیمتی کمتر و فضایی جادارتر، رقیبی جدی برای مدل Y محبوب تسلا به شمار می‌رود. این محصول نویدبخش تنوع و رقابت بیشتر

فصل اول: شفافیت ضروری است - بخش پنجم

زمانی مرد جوانی از میدوست در نیویورک، در یک پانسیون زندگی می کرد و یک شغل دون پایه در یک شرکت بزرگ داشت. وی به یک خانواده ی متوسط تعلق داشت و فارغ التحصیل دبیرستان بود. وی اعتماد به نفس کمی به خودش یا

خداحافظی با Workplace: متا به دنبال فتح قله‌های هوش مصنوعی و متاورس

در دنیای پرشتاب تکنولوژی، شاهد ظهور و افول پلتفرم‌های مختلفی هستیم. پلتفرم Workplace، رقیب اصلی اسلک و تیمز مایکروسافت، نیز از این قاعده مستثنی نیست. متا، شرکت مادر فیس‌بوک، در اقدامی غافلگیرکننده، اع

آلمان میزان دارایی‌های بلوکه شده روسیه فاش کرد!

اتحادیه اروپا در تلاش است تا از این پول‌ها برای کمک به اوکراین استفاده کند.

تحت فشار بدهی؛ ابر تیره بر فراز اقتصاد ترکیه

رشد بی‌وقفه بدهی خارجی بخش خصوصی ترکیه، زنگ خطر را به صدا درآورده است. این رقم در ماه مارس به 165.7 میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده افزایش 1.7 میلیارد دلاری نسبت به پایان سال 2023 است.

فصل اول: شفافیت ضروری است - بخش چهارم

زمانی مرد جوانی از میدوست در نیویورک، در یک پانسیون زندگی می کرد و یک شغل دون پایه در یک شرکت بزرگ داشت. وی به یک خانواده ی متوسط تعلق داشت و فارغ التحصیل دبیرستان بود. وی اعتماد به نفس کمی به خودش یا