آشنایی با انواع عوارض نوسازی شهرداری تهران

وقتی ملک آنها تحت عناوین مختلف در طرح سازمانهای دولتی از جمله طرح فضای سبز اعلام موات بر اساس رای ماده ۱۲ سازمان زمین شهری تملک زمینهای املاک توسط اداره منابع طبیعی و ... قرار گرفته اند صاحبان و مالکین چنین اراضی و املاکی بسیار ناامید شده است و دست به نذر و دعا برداشته اند و دلیل این امر تنها عدم آگاهی و اشراف آنها به قوانین است.

آشنایی با انواع عوارض نوسازی

                                 

عوارض بازسازی ونوسازی ملک

 

خودداری از صدور گواهی مفاصا حساب جهت املاک بیش از ۳۰۰۰ متر مربع و ارسال پرونده به دبیرخانه کمیسیون ماده ۵

از صدور هرگونه گواهی یا مفاصا حساب که منتهی به نقل و انتقال شود جهت املاک با مساحت ۳۰۰۰ متر مربع و بیشتر به استثناء املاک دارای کاربری مسکونی خودداری گردیده و مراتب جهت بررسی دقیق وضعیت کاربری و کیفیت نقل و انتقال و هدف آن به دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ شورایعالی شهرسازی و معماری ارسال خواهد شد.

تبصره آن دسته از اراضی و املاکی که مشمول بخشنامه مذکور بوده و طبق طرح های تفصیلی و به موجب ضوابط و مقررات جاری دارای کاربریهای مختلف خدماتی از جمله فضای سبز پارک، عمومی، آموزشی، بهداشتی خدمات و تجهیزات شهری و... میباشند صدور مفاصا حساب نوسازی به منظور نقل و انتقال مقدور نبوده و میبایستی مشخصات این املاک جهت تملک و تأمین حق و حقوق مالکین قانونی به ارگان ذی ربط متقاضی و مجری طرح معرفی شود.

شیوه صدور مفاصا حساب نوسازی جهت املاک بیشتر از ۳۰۰۰ متر مربع

شیوه صدور مفاصا حساب نوسازی و دریافت عوارض نوسازی از صاحبان اراضی و املاک با مساحت بیشتر از ۳۰۰۰ متر مربع

1.     قبل از صدور مفاصا حساب برای کلیه املاک و اراضی بایر و مزروعی و با مساحت بیش از ۳۰۰۰ متر مربع که فاقد کاربری هستند مراتب از دبیرخانه کمیسیون ماده پنج استعلام تا اقدام لازم برای تعیین کاربری مناسب و طرح موضوع در کمیسیون ماده پنج فراهم گردد و در مورد سایر اراضی و املاک و باغات و اراضی مزروعی که طبق طرحهای تفصیلی دارای کاربری مسکونی هستند نیاز به استعلام نمیباشد و بایستی در خصوص آنها با رعایت مقررات مربوطه اقدام نماید.

2.     صدور مفاصا حساب جهت املاک دایر و فعال دولتی مانند دانشگاهها سازمان آب و منابع آنها برق منطقه ای و مساجد و اماکن مقدسه اسلامی معابد اقلیتها پادگانها بانک ها، مؤسسات بیمارستانها تأسیسات مخابرات و کلیه ادارات موجود بلامانع است.

تبصره در مفاصا حسابی که جهت پادگانها صادر میشود قید خواهد شد که این گواهی جهت انجام معامله هیچ گونه ارزشی ندارد و با توجه به اینکه پادگانهای موجود دارای کاربری خدماتی هستند قابل نقل و انتقال نمیباشند.

3.     صدور مفاصا حساب جهت کلیه اراضی بایر و مزروعی و باغات و املاک متعلق به وزارت خانه ها و سازمانها که دارای مصوبه شورای طرح و بررسی و کمیسیون ماده ۵ و کاربری مورد نیاز اداره متبوع می باشند بلامانع است ولی در مفاصا حساب قید خواهد شد که پروانه صرفاً جهت احداث ساختمان اداری و دولتی مورد تصویب قابل صدور بوده و تراکم آن تابع مقررات شهرسازی و قوانین اراضی شهری خواهد بود.

4.     -صدور مفاصا حساب جهت کلیه اراضی و املاک واقع در طرحهای مختلف خدماتی (فضای سبز پارک عمومی - آموزشی - بهداشتی و مسیر معابر و بزرگراه ها و غیره به منظور تملک و انتقال به ارگان ذی ربط فروش ملک به مرجع اجرا کننده طرح در قبال درخواست کتبی سازمان مجری 

آشنایی با ضوابط مقررات و ملاک عمل شهرداری ها بلامانع است ولی قید خواهد شد این مفاصا حساب

5.     صرفاً جهت انتقال ملک مذکور به.... معتبر است. در صورتی که هدف نقل و انتقال به ارگان مجری نباشد صدور مفاصا حساب ممنوع بوده و صرفاً دریافت عوارض با ارائه فیش صورت گرفته و در آن قید خواهد شد که این فیش در هر زمانی جهت نقل و انتقال فاقد ارزش است.  صدور مفاصا حساب جهت اراضی بایر و مزروعی و املاک و باغات خارج از محدوده ۲۵ ساله آزاد شده غرب مسیل کن و هم چنین حریم شهر تهران بلامانع است ولی در مفاصا حساب قید خواهد شد. چنانچه این گواهی منجر به نقل و انتقال شود دفاتر اسناد رسمی موظفند ملک را حداکثر به تعداد مالکین اولیه به خریداران منتقل نمایند و کلاً این قبیل املاک به شرکتها و تعاونی مسکن قابل انتقال نبوده و صدور پروانه مسکونی نیز در این املاک ممنوع است و مسئولیت عدم توجه به تذکر فوق به عهده خریدار خواهد بود.

6.     در فیشهای عوارض نوسازی که برای املاک با مساحت بیش از ۳۰۰۰ متر مربع صادر و توسط پست جهت مؤدیان ارسال میشود قید میگردد که این فیش در هر زمانی جهت انجام نقل و انتقال فاقد ارزش بوده و دفاتر اسناد رسمی موظفند قبل از انجام معامله مفاصا حساب و پایان کار دریافت دارند.

7.     صدور مفاصا حساب جهت کلیه اراضی و املاک دارای کاربری صنعتی که به موجب بند ۱۵ صورت جلسه شماره ۱۵۰ کمیسیون ماده ۵ به پارک عمومی تبدیل شده اند بلامانع است ولی در مفاصا حساب ضمن اعلام وقوع ملک در طرح پارک عمومی عبارت ذیل نیز قید خواهد شد. انتقال ملک به خریداری که تعداد آنها بیشتر از تعداد مالکین فعلی باشند و هم چنین شرکتهای تعاونی مسکن مجاز نمی باشد.

8.     در صورت وجود هرگونه ابهام نسبت به موارد فوق مراتب از دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ و یا اداره کل درآمد استعلام خواهد شد.

ارسال سوابق نوسازی و شهرسازی اراضی بیش از ۳۰۰۰ متر مربع به دبیرخانه کمیسیون ماده پنج

قبل از ارسال درخواستهای املاک بیش از ۳۰۰۰ متر مربع به دبیرخانه کمیسیون ماده پنج باید، موضوع با واحد شهرسازی منطقه هماهنگ شده و سوابق شهرسازی نیز ارسال گردد چنان چه ملک فاقد سوابق 

شهرسازی در منطقه باشد باید نسبت به تشکیل پرونده جدید اقدام و نقشه موقعیت ملک را ممهور نموده و به دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ ارسال نمایند.

اخذ مفاصا حساب نوسازی تا آخر سال

در هنگام صدور هرگونه مجوز جهت مؤدیان از قبیل جواز ساختمان پایان ساختمان، عدم خلاف و یا صدور هر گونه گواهی و یا اقدام مشابه دیگر نسبت به دریافت مفاصا حساب تا آخرین تاریخ اقدام خواهد شد.

صدور گواهی پایان کار پس از ارائه مفاصا حساب انواع عوارض

ادارات شهرسازی مناطق قبل از ارائه مفاصا حسابهای انواع عوارض متعلقه به ملک اعم از نوسازی پذیره جرائم تخلفات ساختمانی از صدور گواهی پایان کار باید خودداری نموده و نسبت به صدور پاسخ استعلام ادارات درآمد منطقه و مرکز تسریع نمایند.

اخذ هرگونه مفاصا حساب و یا برگ معافیت از اداره درآمد

در هنگام صدور هرگونه مجوز از قبیل پروانه ساختمان پایان ساختمان عدم خلاف و یا صدور هرگونه گواهی و یا اقدام مشابه دیگر جهت متقاضیان مربوطه نسبت به دریافت مفاصا حساب اقدام خواهد شد. به استناد ماده ۲ قانون نوسازی و عمران شهری تمامی املاک اعم از ساختمانهای تمام شده نیمه تمام اراضی بایر و باغات مشمول پرداخت عوارض بوده و لذا عوارض این قبیل املاک از طرف ادارات درآمد اخذ و چنان چه ملکی به دلائل قانونی مشمول معافیت از پرداخت عوارض باشد مالک باید برگ معافیت صادره از طرف اداره درآمد را ارائه نماید.

تعمیرات جزیی مغازه و عدم اخذ برگ مفاصا حساب نوسازی

صدور اجازه نامه تعمیرات جزیی جهت مغازه داران که به منظور رفع نقص بهداشتی بوده و مورد تأیید دستگاه های بهداشتی باشد بدون اخذ برگ مفاصا حساب نوسازی با رعایت کلیه مقررات بلامانع است.

مفاصا حساب نوسازی املاک واقع در حریم

جهت تکمیل پرونده کلیه املاک و مستحدثات و باغات واقع در خارج از محدوده ۲۵ ساله و داخل حریم استحفاظی شهر تهران دریافت مفاصا حساب نوسازی ضرورت ندارد. 

آشنایی با ضوابط مقررات و ملاک عمل شهرداری ها

نحوه پرداخت عوارض نوسازی سطح شهر کسب و پیشه

پرداخت عوارض کسب و پیشه به عهده صاحب امتیاز دارنده پروانه کسب واحد صنفی میباشد ولی چنان چه مالک خود را شخصاً تصدی واحد کسبی را نیز عهده دار باشد باید هنگام دریافت مفاصا حساب و پروانه و پایان ساختمان علاوه بر عوارض سطح شهر و نوسازی عوارض کسب و پیشه را نیز پرداخت نماید

 

 

مقررات و ضوابط اضافه و کسر مساحت املاک جهت تفکیک و صدور پروانه ساخت

 

ضوابط صدور پروانه ساخت 


(۱) ابعاد و مساحت موجود ملک ملاک صدور پروانه ساخت خواهد بود در صورت یکه ابعاد سند و مساحت موجود ملک مغایرت و متفاوت باشد

(۲) استفاده از تراکم مطابق متراژ مندرج در سند برای املاکی که دارای اصلاحی و پست برق میباشد و در صورتی که سند اصلاح نشده باشد.

حق فروش مساحت و متراژ ملک که جزء گذر مراحل احداث پست برق میباشد به شهرداری و اخذ پول و انتقال سند به نام شهرداری

(۴) اعاده جزء گذر در مواقعی که طرح منتفی شده باشد و سند هم اصلاح نشده باشد. 

(۵) محاسبه ی ضوابط سطح زیربنای املاک دارای اصلاحی

در صورتی که مالکین اراضی به هنگام کسب پروانه ساختمانی به منظور رعایت بر اصلاحی معابر عقب نشینی نموده و مقدار جزء گذر را به طور رایگان به شهرداری واگذار نمایند. ضوابط سطح زیربنا در چنین مواردی نسبت به مساحت کل زمین و برحسب مساحت وضع موجود و سند مالکیت بدون در نظر گرفتن مقدار جزء گذر محاسبه میشود.

ضوابط صدور عدم خلاف و پایان کار ساختمان و مدت آن

(۱) صدور پایان کار برای ساختمان جدید الاحداث ضروری است.

(۲) جهت انجام معامله اخذ پایان کار لازم و ضروری است و در برخی موارد بیشتر با عدم خلاف هم نقل و انتقال میسر است.

(۳) صدور پایان کار برای ساختمان به درخواست بانک جهت در وثیقه رهن) گذاشتن ملک

(۴) تاکید بر غیر قابل تفکیک بودن عرصه در پایان کار صادره مطابق ماده ۱۰۱ قانون شهرداری ها

(۵) صدور گواهی پایان کار اختصاص برای آپارتمانها بنا به ضرورت و درخواست مالک

(۶) صدور هرگونه گواهی عدم خلاف و پایان کار در مجتمع های مسکونی منوط به اجرای فضاهای خدماتی در حد پیشرفت کار قسمتهای مسکونی خواهد بود.

(۷) صدور گواهی احداث بنای قبل از سال ۱۳۴۹ برای ساختمانهای مخروبه بجای گواهی پایان ساختمان

(۸) مدت اعتبار عدم خلاف معمولاً ۶ ماه میباشد و اعتبار گواهی ساختمانهای احداثی قبل از سال ۱۳۴۹ شش ماه بود که در سال ۷۲ به مدت یک سال افزایش یافت و هم اکنون به مدت نامحدود میباشد که معمولاً برخی از دفاتر اسناد رسمی در متن بنچاق جلسه خریدار با علم و آگاهی کامل نسبت به مغایرت مفاد پایان کار اقدام به معامله کرده است میگنجانند تا هم جلوی ادعاهای احتمالی خریدار را بگیرند و هم چون احتمال تغییر و دگرگونی فضاهای مشاعی توسط همسایگان می رود دیگر ادعای باقی نماند.

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب ضوابط ومقررات شهرداری

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

عربستان، مقصد جدید گردشگران جهان

به گزارش شش دنگ، عربستان سعودی با جذب ستارگان جهانی فوتبال و سرمایه‌گذاری عظیم در این ورزش، به دنبال اهداف بلندپروازانه‌ای فراتر از مستطیل سبز است. این کشور با برنامه‌ریزی دقیق و جذب گردشگران بین‌المل

رویای خانه‌دار شدن برای کارگران به کابوس تبدیل شده است

سایه شوم "بدمسکنی" بر زندگی کارگران ایرانی سنگینی می‌کند. در حالی که دولت وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن را داده بود، اکنون کارگران برای خرید تنها یک متر مربع خانه در تهران، باید ۷ ماه تمام دستمزد خو

نصاب ارتفاع و طبقات جهت نصب آسانسور

وقتی ملک آنها تحت عناوین مختلف در طرح سازمانهای دولتی از جمله طرح فضای سبز اعلام موات بر اساس رای ماده ۱۲ سازمان زمین شهری تملک زمینهای املاک توسط اداره منابع طبیعی و ... قرار گرفته اند صاحبان و مالکی

بنیاد مسکن، پیشگام در تأمین مسکن محرومان

به گزارش شش دنگ، در اقدامی قابل تحسین و در راستای حمایت از اقشار کم‌درآمد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سیستان و بلوچستان با همکاری نهادهای حمایتی، برنامه ساخت 7000 واحد مسکونی برای مددجویان تحت پوش

بررسی بازار املاک و مستغلات در اسلواکی: چشم‌اندازی بر قیمت‌ها و روندها

اسلواکی، کشوری با طبیعتی زیبا و اقتصادی رو به رشد، در سال‌های اخیر به مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاران و خریداران املاک تبدیل شده است. بازار مسکن این کشور با وجود نوسانات اقتصادی جهانی، همچنان پویایی خود

سایر مقررات شهرداری آسانسور تأسیسات، نحوه تأمین پارکینگ، راه پله حیاط خلوت احداث پناهگاه

وقتی ملک آنها تحت عناوین مختلف در طرح سازمانهای دولتی از جمله طرح فضای سبز اعلام موات بر اساس رای ماده ۱۲ سازمان زمین شهری تملک زمینهای املاک توسط اداره منابع طبیعی و ... قرار گرفته اند صاحبان و مالکی

حسن‌آباد و زرگنده، سفری به روزگاران قدیم و طبیعت سرسبز شمرون

در قلب شمیران در دامنه کوه‌های البرز، محله‌های حسن‌آباد و زرگنده خودنمایی می‌کنند.

اختیاریه، گنجینه‌ای از تاریخ وقدمت شهر تهران

در دل شمال تهران، محله‌ای اصیل و باسابقه به نام اختیاریه خودنمایی می‌کند، گویی نگینی درخشان بر تارک پایتخت می‌درخشد.

محله توپخانه تهران سفری در تاریخ و فرهنگ [محله امام خمینی منطقه 12]

در قلب پایتخت پر هیاهوی ایران، محله‌ای با قدمتی دیرینه و هویتی منحصر به فرد نهفته است. محله توپخانه، گویی از دل تاریخ بیرون آمده و با هر قدم در کوچه پس کوچه‌های آن، بوی خاطرات و داستان‌های کهن به مشام

املاک تهران راهنمای جامع خرید فروش و اجاره

بازار املاک تهران، به عنوان پایتخت ایران، همواره یکی از پررونق‌ترین و پویاترین بازارهای ملکی در کشور بوده است. تنوع آپارتمان‌ها و خانه‌ها در مناطق مختلف تهران، انتخاب‌های متعددی را برای خریداران، فروش

سامانه ثبت املاک: گامی بلند در مسیر شفافیت و امنیت معاملات ملکی

سامانه ثبت املاک، به عنوان یکی از ارکان اساسی نظام حقوقی کشور، نقش بسزایی در تضمین امنیت حقوقی مالکین، تسهیل معاملات ملکی و پیشگیری از جرائم و تخلفات مرتبط با املاک ایفا می‌کند. این سامانه با ثبت رسمی

بررسی بازار مسکن ترکیه: تحلیلی بر قیمت‌ها و عوامل موثر

بازار مسکن ترکیه در سال‌های اخیر شاهد نوسانات و تحولات چشمگیری بوده است. این بازار که همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار داشته، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گرفته و چشم‌انداز آینده آن هم