فصل چهارم: همیشه انعطاف‌پذیر باشید - بخش چهارم

زمانی مرد جوانی از میدوست در نیویورک، در یک پانسیون زندگی می کرد و یک شغل دون پایه در یک شرکت بزرگ داشت. وی به یک خانواده ی متوسط تعلق داشت و فارغ التحصیل دبیرستان بود. وی اعتماد به نفس کمی به خودش یا توانایی بلند مدتش برای انجام کارهای مختلف زندگیش داشت وی تقریباً به مدت سه سال صبح زود از خواب بیدار می شد، به سر کار می رفت، کارهایش را انجام می داد، با دوستان محدودش معاشرت میکرد و میپذیرفت که زندگی و کارهایش چنین است.

تکنیک گروه اسمی

تکنیک گروه اسمی یکی از قوی‌ترین ابزارهای تفکر خلاق است که کاربرد آسان، ساده و مؤثری دارد. این تکنیک با خلق یک جمله‌ی ناقص شروع می‌شود که از شما می‌خواهد آن جمله را کامل کنید.

به این مثال توجه کنید: «ما فروش خود را دو برابر می‌کنیم اگر ...» شما می‌توانید این جمله را با ایده‌های مختلف کامل کنید.

شما می‌توانید از چنین جمله‌ای استفاده کنید: «ما می‌توانیم تعداد ارجاع مشتری خود را دو برابر کنیم اگر ...» شما چگونه این جمله را کامل می‌کنید؟ با همکاران خود پشت یک میز بنشینید و حداقل بیست پاسخ را برای کامل کردن این جمله پیدا کنید. کیفیت ایده‌های تولید شده توسط این تکنیک حیرت‌آور است.

وقتی شما چند پاسخ خوب را عرضه کردید، فوراً یکی از ایده‌های خود را اجرا کنید و امتحان کنید. ببینید چه اتفاقی می‌افتد. بازخورد ایده‌ی خود را به دست آورید و اصلاح کنید. معمولاً ایده‌ی اصلی شما به اصلاح نیاز دارد تا به طور مؤثر کار کنید. یک ایده‌ی بزرگ فروش یا ارجاع مشتری شما را دو برابر می‌کند و به جهش سودآوری شرکت شما منجر می‌شود.

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتاب‌‌های کاربردی

 

طوفان ذهنی

شما می‌توانید طوفان ذهنی را تمرین کنید. هدف خود را به صورت یک سئوال در بالای یک برگ کاغذ بنویسید.

سپس خود را موظف کنید که بیست پاسخ را برای سئوال خود بنویسید. متوقف نشوید تا حداقل بیست پاسخ را پیدا کنید.

این روش سخت‌تر از فکر کردن است. نوشتن سه تا پنج پاسخ اول آسان است. پنج پاسخ بعدی سخت‌ترند و ده پاسخ آخر چنان سخت هستند که می‌خواهید کار خود را رها کنید.

ولی یک خبر خوب وجود دارد. نوشتن بیست پاسخ یک سئوال برای اولین بار دشوار است، گویی می‌خواهید بعد از مدت‌ها ورزش کنید. ولی دفعه‌ی بعد که از این روش استفاده می‌کنید، آسان‌تر و سریع‌تر خواهد بود. در بار سوم، با یک روش آسان‌تر روبرو می‌شوید. بزودی شما می‌توانید از این روش برای هر سئوال یا مسئله‌ای استفاده کنید. کیفیت پاسخ‌هایتان باعث خوشحال شدن شما می‌شود.

وقتی شما بیست پاسخ یک سئوال را پیدا کردید، مشخص‌ترین پاسخ را انتخاب کنید و فوراً آن را اجرا کنید. زیرا اهمیت زیادی دارد. به نظر می‌رسد که اجرا کردن یکی از ایده‌های خود باعث تداوم جریان ایده‌های شما می‌شود. این روش خلاقیت شما را تحریک می‌کند و اجرای ایده‌های خود به تداوم خلاقیت شما منجر می‌شود.

اگر شما صبح از خواب بیدار شوید وهدف اصلی خود را به صورت یک سئوال در بالای یک برگه‌ی کاغذ بنویسید و بیست جمله را برای پاسخ به سئوال خود فراهم كنيد، ذهنتان را فعال خواهید کرد. شما در طول روز خلاق خواهيد بود. شما احساس خواهید کرد که گویی یک سری ورزش‌های ذهنی هوازی را انجام داده‌اید. ذهن شما با ایده‌ها، دیدگاه‌ها و راه‌حل‌ها جرقه خواهند زد.

اگر شما روش طوفان ذهنی را تمرین کنید، بیست ایده را در پنج روز هفته تولید کنید و حتی در تعطیلات پایان هفته فکر نکنید، حداقل یک صد ایده را در هر هفته تولید می‌کنید. اگر شما روش طوفان ذهنی را پنجاه هفته‌ی سال تمرین کنید و حتی در تعطیلات تابستان فکر نکنید، پنج هزار ایده را در هر سال تولید می‌کنید.

اگر شما فقط از یک ایده در هر روز از پنج روز هفته و پنجاه هفته‌ی سال استفاده کنید، 250 ایده را در سال اجرا می‌کنید تا اهداف خود را به دست آورید. آیا فکر می‌کنید که این روش تأثیری بر نتایج شما داشته باشد؟ شما می‌توانید امتحان كنيد.

شما به زودی به یکی از خلاق‌ترین افراد شرکت خود تبدیل می‌شوید. هر بار که شما از روش طوفان ذهنی استفاده کنید، باهوش‌تر و خلاق‌تر می‌شوید. شما باید ایده‌های خوب فراوانی برای بهبود زندگی و کار خود داشته باشید که وقت کافی روزانه برای اجرای آنها نداشته باشید.

 

مشاهده سریع آگهی های ملکی محله کامرانیه تهران

 

طوفان مغزی

طوفان مغزی یکی از قوی‌ترین روش‌های تفکر خلاق است که یک گروه از افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. شرکت‌ها و گروه‌های زیادی که از روش طوفان مغزی استفاده کرده‌اند، موفقیت‌های فراتر از تصور خود به دست آورده‌اند. شما هم می‌توانید از این روش استفاده کنید.

طوفان مغزی یک روش کاملاً ساده است. شما می‌توانید این روش را با یک گروه چهار تا هفت نفره اجرا کنید.

شما یک سئوال مشخص مطرح کنید که به پاسخ‌های عملی نیاز داشته باشد. سئوالی را مطرح کنید که مورد قبول دیگران باشد و آنها بخواهند درباره‌ی آن بحث کنند. هر چقدر سئوال مطرح شده ساده‌تر باشد، کیفیت پاسخ‌ها بهتر خواهد بود.

برای مثال از خود بپرسید: «ما چگونه می‌توانیم هزینه‌های عملیاتی خود را در نود روز آینده تا 20 درصد کاهش دهیم؟» این یک سئوال مشخص، دقیق شفاف و زمانی است که بهترین کمیت و کیفیت پاسخ‌ها و ایده‌ها را تولید می‌کند.

تمرکز بر کیفیت پاسخ‌ها مهم است و نه بر کمیت پاسخ‌ها. در زمان جلسه‌ی طوفان مغزی، دیگران را تشویق کنید که حداکثر پاسخ‌های ممکن را فراهم کنند. یک نفر تمام ایده‌ها را برای ارزیابی و مرور ثبت کند.

نباید هیچ ایده‌ای نقد یا تفسیر شود. سریع‌ترین روش برای کاهش جریان ایده‌ها این است که یک نفر گفته‌ی دیگر را نقد کند. وظیفه‌ی رهبر جلسه‌ی طوفان مغزی این است که یک محیط مثبت، شاد و خوش‌بینانه را فراهم کند. هر چقدر ایده‌های خنده‌دار بیشتر باشد، جلسه‌ی طوفان مغزی موفق‌تر با نتایج بهتر وجود خواهد داشت. هدف این است حداکثر ایده‌ها به دست آید و نباید از احمقانه بودن بعضی از آنها ناراحت شوید.

 

مشاهده کتب‌ دیگر حوزه موفقیت

 

جنگ خلیج فارس

در جنگ خلیج فارس در سال 1991، ژنرال نورمن شوارتزکف از اصل مانور در حمله‌ی معروف خود موسوم به «سلام بر مریم» استفاده کرد. بعد از ناتوانی ارتش عراق برای کسب اطلاعات از جابجایی ارتش آمریکا، شوارتزکف یک نیروی بزرگ خود را به مرز کویت اعزام کرد. ارتش عراق پیشروی کرد تا با حمله مورد انتظار خود مقابله کند.

در این حین، در طول شب، ژنرال شوارتزکف 250000 سرباز را پنجاه مایل به طرف غرب جابجا کرد. در این لحظه‌ی حساس، آنها به جناحین ارتش عراق حمله کردند، ارتباط آنها را با بصره قطع کردند و جنگ خلیج فارس را به طور مؤثری خاتمه دادند. با ناتوانی ارتش عراق برای کسب اطلاعات دقیق، شوارتزکف جنگ خلیج فارس را به سرعت و به طور مؤثری خاتمه داد. وی بر کاهش زمان ضروری برای بردن جنگ بر روي یک مانور مؤثر تمرکز داشت.

 

فضاپیمای آپولو

در سال 1962، جان‌اف.‌کندی اصرار داشت که آمریکا فضانوردی را به کره‌ي ماه بفرستد و سپس وی سالم به زمین برگردد. این یک اقدام متهورانه در پاسخ به موفقیت پرتاب ماهواره‌ای فضایی اسپوتنیک به کره ماه توسط شوروی سابق بود. تمام کشور بسیج شد تا این هدف بزرگ به دست آید.

در قرن نوزدهم، ژول ورن یک داستان علمی - تخیلی به نام سفر به کره‌ی ماه نوشت. وی بلند شدن یک فضاپیما از روی کره زمین، فرود آن در کره‌ی ماه و برگشت آن به کره‌ی زمین را توصیف کرد. این داستان به مدل مهندسان و طراحان ناسا (سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا) و مبنای تئوریکی طراحی فضاپیما تبدیل شد.

با این وجود، یک مسئله به سرعت مطرح شد. برای غلبه بر جاذبه‌ی کره‌ی زمین توسط فضاپیما، هزاران پوند سوخت لازم بود. وقتی فضاپیما در کره‌‌ی ماه فرود آید، برگشت آن به کره‌ی زمین به هزاران پوند سوخت برای غلبه بر جاذبه‌ی کره‌ی ماه و برگشت به کره‌ی زمین نیاز دارد. اگر فضاپیما سوخت کافی برای غلبه بر جاذبه‌ی کره‌ی ماه در برگشت به کره‌ی زمین می‌داشت، وزنش برای غلبه بر جاذبه‌ی کره‌ی زمین خیلی سنگین می‌شد. مهندسان و طراحان فضاپیما با یک مشکل بزرگ روبرو شدند.

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب پیروزی

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

مطالعه بخش قبلی این فصل کتاب

مطالعه بخش بعدی این فصل کتاب

 

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

آیا بیرانوند از پرسپولیس می‌رود؟ جانشین او در چارچوب دروازه سرخ‌ها کیست؟

به گزارش شیش دنگ، در پی حواشی اخیر پیرامون علیرضا بیرانوند و احتمال جدایی او از پرسپولیس، باشگاه به دنبال یک دروازه‌بان مطمئن برای پر کردن جای خالی احتمالی اوست.

بانک مرکزی رکورد زد: بیش از 18 میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد!

در یک اقدام بی‌سابقه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موفق به تامین بیش از 18 میلیارد دلار ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات در باز

عزم جدی دولت سیزدهم در ساماندهی بازار مسکن: جریمه سنگین بنگاه‌های متخلف

بازار مسکن، به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای اقتصادی کشور، همواره مورد توجه دولت‌ها و مردم بوده است. در این راستا، دولت سیزدهم با عزمی جدی و با هدف ساماندهی این بازار و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، اق

فصل هشتم: بازاریابی و فروش، سوخت رشد کسب و کار شما - بخش یازدهم

بعد از گذشت پانزده سال از آشنایی با اسطوره پرتلاش زندگی شخصی ام استاد (برایان ترسی) و پس از گذراندن دوران بسیاری زیبایی از زندگی کاری و شخصی و پیشرفتی که به نظر شخصی خود و اطرافیان قابل توجه بوده است

فصل هشتم: بازاریابی و فروش، سوخت رشد کسب و کار شما - بخش دهم

بعد از گذشت پانزده سال از آشنایی با اسطوره پرتلاش زندگی شخصی ام استاد (برایان ترسی) و پس از گذراندن دوران بسیاری زیبایی از زندگی کاری و شخصی و پیشرفتی که به نظر شخصی خود و اطرافیان قابل توجه بوده است

املاک ایران در آمریکا: میراثی از روابط دیپلماتیک گذشته در برزخ کنونی

روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا، که زمانی گرم و صمیمی بود، پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ دچار گسست شد. این گسست، پیامدهای گوناگونی به همراه داشت که یکی از عجیب‌ترین آنها، وضعیت املاک ایران در آمریکاست. این امل

خرید و فروش آپارتمان: سفری در پیچ و خم بازار مسکن

بازار مسکن، بازاری پویا و در عین حال پیچیده است که برای بسیاری از افراد، نمایانگر رؤیای خانه‌دار شدن یا سرمایه‌گذاری در یکی از مهم‌ترین دارایی‌های زندگی است. در این بازار، آپارتمان‌ها به عنوان یکی از

فصل هشتم: بازاریابی و فروش، سوخت رشد کسب و کار شما - بخش نهم

بعد از گذشت پانزده سال از آشنایی با اسطوره پرتلاش زندگی شخصی ام استاد (برایان ترسی) و پس از گذراندن دوران بسیاری زیبایی از زندگی کاری و شخصی و پیشرفتی که به نظر شخصی خود و اطرافیان قابل توجه بوده است

ویژگی‌های یک مشاور املاک برجسته: فراتر از معامله

در دنیای پویا و پررقابت املاک، مشاور املاک برجسته نقشی فراتر از یک واسطه ساده در معاملات ایفا می‌کند. این افراد، با درک عمیق از نیازها و خواسته‌های مشتریان، به عنوان یک راهنما و مشاور قابل اعتماد در م

فصل هشتم: بازاریابی و فروش، سوخت رشد کسب و کار شما - بخش هشتم

بعد از گذشت پانزده سال از آشنایی با اسطوره پرتلاش زندگی شخصی ام استاد (برایان ترسی) و پس از گذراندن دوران بسیاری زیبایی از زندگی کاری و شخصی و پیشرفتی که به نظر شخصی خود و اطرافیان قابل توجه بوده است

بررسی جامع خرید ملک در منطقه 7 تهران: فرصت‌ها، چالش‌ها و نکات کلیدی

منطقه 7 تهران، با پیشینه‌ای غنی و بافت شهری متنوع، همواره یکی از مناطق پرطرفدار برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن بوده است. این منطقه با دارا بودن خیابان‌ها و محله‌های مشهور، مراکز خرید بزرگ، دسترسی آسان

فصل هشتم: بازاریابی و فروش، سوخت رشد کسب و کار شما - بخش هفتم

بعد از گذشت پانزده سال از آشنایی با اسطوره پرتلاش زندگی شخصی ام استاد (برایان ترسی) و پس از گذراندن دوران بسیاری زیبایی از زندگی کاری و شخصی و پیشرفتی که به نظر شخصی خود و اطرافیان قابل توجه بوده است