رسیدگی به تخلفات مسکونی قبل از تاریخ ۱۳۶۶٫۱٫۱

وقتی ملک آنها تحت عناوین مختلف در طرح سازمانهای دولتی از جمله طرح فضای سبز اعلام موات بر اساس رای ماده ۱۲ سازمان زمین شهری تملک زمینهای املاک توسط اداره منابع طبیعی و ... قرار گرفته اند صاحبان و مالکین چنین اراضی و املاکی بسیار ناامید شده است و دست به نذر و دعا برداشته اند و دلیل این امر تنها عدم آگاهی و اشراف آنها به قوانین است.

رسیدگی به تخلفات مسکونی قبل از تاریخ ۱۳۶۶٫۱٫۱

با توجه به ابلاغ بخشنامه شماره ۸۶۱۶٫۱٫۳٫۳۴ مورخ ۷۱٫۴٫۲۸ وزیر محترم کشور در خصوص تسریع و تسهیل در رسیدگی به کار ارباب رجوع ساختمانهای مسکونی احداثی قبل از تاریخ ۶۶٫۱٫۱) و با عنایت به مصوبه جلسه مورخ ۷۱٫۸٫۵ کمیسیون ماده پنج قانون شورایعالی شهرسازی و معماری در خصوص تصمیم گیری نسبت به ۵۰ متر مربع مازاد بر تراکم در هر واحد مسکونی دستور العمل زیر جهت اجراء مفاد آن ابلاغ گردیده است

۱ - ساختمانهای مسکونی واقع در محدوده قانونی شهر که در کاربری مجاز قبل از تاریخ ۶۶٫۱٫۱ ساخته شده و دارای تخلفات ساختمانی به شرح زیر میباشند.

۱-۱- ساختمان بدون پروانه ساختمانی و یا مازاد بر پروانه ساختمانی و یا حداکثر تا ۵۰ متر مربع مازاد بر تراکم در هر واحد مسکونی احداث شده است

۱-۲ - توسعه واحد مسکونی از لحاظ طبقات و یا عدم رعایت ۶۰ درصد طول و مساحت مجاز.

۱-۳- عدم احداث پارکینگ واحدهای مسکونی که مالک طی پروانه ساختمانی ملزم به احداث آن بوده است.

۱-۴- احداث اضافه اشکوب که به صورت پی روی پی انجام گرفته است.

۱-۵- احداث باریکه سازی در یک طبقه و بیش از آن

بدون ارجاع پرونده به کمیسیون ماده صد و با وصول کلیه عوارض متعلقه مربوط به میزان تخلف رفع مشکل شده و با رعایت سایر مقررات پایان کار صادر خواهد شد.

2-  در مورد ساختمانهای مسکونی احداثی قبل از تاریخ ۶۶٫۱٫۱ که تقاضای نوسازی و تبدیل به أحسن آنها شده است چنان چه دارای تخلفاتی از لحاظ مقررات شهرسازی و شهرداری هستند به لحاظ تخریب کلی ملک و تبدیل به احسن آنها بدون ارجاع پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ صرفاً پروانه ساختمانی جدید مطابق مقررات این دستورالعمل صادر خواهد شد.

تبصره ۱ پرونده های وارده به دبیرخانه کمیسیون ماده صد مشمول مقررات این بخشنامه نخواهد بود و کمیسیونهای ماده صد در مورد این پرونده ها طبق روال قانونی عمل خواهند نمود.

تبصره ۲ تسهیلات مذکور فقط در خصوص بناهای مسکونی احداثی قبل از ۶۶٫۱٫۱ بوده و شامل سایر ساختمانها نمی گردد.

تبصره ۳ تاریخ احداث بنا قبل از ۶۶٫۱٫۱ بایستی با ارائه مدارک مثبته از قبیل فیشهای نوسازی آب و برق مدارک مستند قانونی دیگر برای شهرداری احراز گردد.

تبصره 4: منظور از عوارض متعلقه عوارضی است که هنگام صدور پروانه بر مبنای بنای در حد تراکم محاسبه و وصول میگردد.

تبصره ۵ منظور از تخلف بنای زائد بر تراکم مجاز در هر واحد مسکونی تا ۵۰ متر مربع در یک پلاک ثبتی است و چنان چه در مجموعه آپارتمانها و یا ساختمانهای چند واحدی تفکیک انجام پذیرفته و انتقال سند هر واحد مسکونی به ثبت رسیده باشد در زمان بررسی مشمول موارد فوق الذکر خواهد بود

تبصره ۶ تخلفات جزیی از قبیل نورگیر عرض و شیب رامپ و ارتفاع پیلوت پارکینگ و زیرزمین و غیره نیز شامل مقررات فوق بوده ولی کلیه مواردی که مغیر با اصول شهرسازی و بهداشتی و فنی است میبایستی در کمیسیونهای ماده ۱۰۰ مورد بررسی قرار گیرد. (۷۱٫۸٫۲۵ -۸۱۱٫۱۶۲۸۰٫۴۸۷۸۳)

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتب کاربردی

 

رسیدگی به تخلفات جزیی

در مورد ساختمانهای در دست احداث و یا پایان یافته چنان چه تغییراتی خلاف نقشه های مصوب در  ساختمان به وجود آمده باشد غیر از اضافه بنا و مغایرتی با اصول شهرسازی و بهداشتی و فنی نداشته و  تغییری نیز در نوع استفاده از آن حاصل نشده باشد طرح شکایت از طرف شهرداری ضروری نمی باشد.

(۶۳٫۱۲٫۱۶ - ۴۲۰٫۵۰۸۹۷)

رسیدگی به تخلفات جزیی در کمیسیونهای داخلی

چنان چه هنگام اجراء ساختمان تخلفاتی حادث گردیده باشد و اینگونه خلافها مغایرت اصولی و بنیانی

با ضوابط معماری و شهرسازی و فنی و بهداشتی و غیره نداشته باشند به کمیسیونهای داخلی مناطق

که مرکب از شهردار منطقه معاون شهرسازی و معماری و رئیس بازرسی فنی میباشد، اختیار داده شده

است تا موارد ذیل را در کمیسیونهای داخلی مطرح و اتخاذ تصمیم نمایند.

1-    کلیه ساختمانهایی که به صورت مسکونی بوده و دارای اضافه بنا مازاد بر پروانه و یا بنای احداثی بدون پروانه در هر دو حالت در حد تراکم مجاز و منطبق با ضوابط شهرسازی و معماری و دیگر ضوابط جاری باشد در کمیسیون داخلی مطرح و پس از اخذ دو برابر عوارض متعلقه از مالک رفع تعرض گردد.

2-    اضافه بنای مسکونی مازاد بر تراکم مجاز بدون پروانه حداکثر به مساحت ۵۰ متر مربع در املاک مسکونی و هم چنین املاک مسکونی با حداکثر ۵۰ متر مربع سطح تجاری مجاز با اخذ عوارضی معادل یک دوم تا سه برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر متر مربع با توجه به محل و موقعیت ملک قابل تصمیم در کمیسیونهای داخلی میباشند.

3-    حذف و یا کسر پارکینگ حداکثر یک واحد در ساختمانهای موضوع بند ۲ در کمیسیون داخلی مناطق مطرح و با اخذ عوارض متعلقه رفع تعرض گرد

4-     عدم رعایت پخ ۴۵ درجه مازاد بر ۶۰ مجاز در صورتی که همباد ساختمان همسایه باشد و یا مالک رضایت کتبی و محضری همسایه را ارائه نماید با رعایت سایر ضوابط و مقررات بلامانع است.

5-    مواردی که مغایرت اصولی با ضوابط معماری و شهرسازی و فنی و بهداشتی ندارد، از قبیل عدم رعایت شیب رامپ به میزان ۱۵ و احداث پاسیو کمتر از مساحت مجاز، قابل تصمیم گیری در کمیسیونهای داخلی مناطق میباشد. بدیهی است در کلیه تصمیم گیریهای کمیسیونهای داخلی مناطق در صورتی که مالک به نظر کمیسیون اعتراض داشت و یا اعضاء کمیسیون توافق کامل نداشتند، پرونده جهت اخذ تصمیم به کمیسیون ماده صد احاله تا اتخاذ رأی به عمل آید و پس از اجراء رأی کمیسیون ماده صد و اخذ یک برابر عوارض متعلقه زیربنا پذیره نسبت به صدور گواهی مورد درخواست اقدام به عمل آید.

 

رسیدگی به تجاوز از طول مجاز در مجاورت زمین بایر و اضافه بنای مازاد بر تراکم تا ۵۰ متر مربع

نظر به ایجاد تسهیلات در رسیدگی به تخلفات ساختمانی جزیی در کمیسیونهای داخلی رسیدگی به تخلفات ساختمانی تجاوز از طول مجاز در مجاورت زمین بایر چنان چه تا تاریخ رسیدگی منجر به شکایت همسایه مجاور نگردیده و همچنین باعث اضافه بنای مازاد بر تراکم بیشتر از ۵۰ متر مربع نگردیده باشد. قابل طرح در کمیسیونهای داخلی میباشد. شایان ذکر است که با توجه به بایر بودن زمین ارائه رضایت مالک آن ضرورتی نخواهد داشت (۸۱۱٫۹۶۳۰ - ۷۰٫۸٫۸).

تعطیل عملیات ساختمانها مستلزم ابلاغ کتبی مقام مسئول شهرداری منطقه میباشد

نظر به این که تعطیل ساختمانهایی که صاحبان آنها با در دست داشتن پروانه ساختمانی معتبر اقدام به ساختمان مینمایند در صورت دارا بودن تخلفات ساختمانی مستلزم ابلاغ کتبی مقام مسئول شهرداری منطقه میباشد لذا در مورد این گونه ساختمانها مناطق مجاز به تعطیل ساختمان به صورت ابلاغ شفاهی نبوده و تعطیل ساختمان بایستی با ابلاغ کتبی مقام مسئول شهرداری منطقه با ذکر علت تعطیل صورت گیرد (۸۰٫۴۸۵۰ - ۷۱٫۳٫۱۷)

 

پرداخت هزینه کارشناسی پرونده های کمیسیون ماده صد (۱۰۰)

در خصوص نحوه پرداخت هزینه کارشناسی پرونده های مطروحه در کمیسیون ماده صد با توجه به وحدت ملاک ماده ۴۵۹ قانون آیین دادرسی مدنی به شرح ذیل عمل خواهد شد

۱- در مواردی که کمیسیون بدوی و تجدید نظر در ضمن رسیدگی نیاز به اخذ نظریه کارشناسی داشته باشد هزینه مربوطه به عهده خواهان متقاضی طرح پرونده در کمیسیون خواهد بود و در صورت عدم پرداخت هزینه مذکور کمیسیون میتواند از رسیدگی خودداری و حسب مورد اعلام کمیسیونهای ماده صد تخلف را ساقط و یا اعتراض را رد نماید.

-۲- در صورتی که قرار کارشناسی در کمیسیون بدوی و یا تجدید نظر بنا به تقاضای یکی از طرفین شهرداری یا مالک صادر شود پرداخت هزینه مربوطه به عهده متقاضی میباشد که در صورت عدم پرداخت نظر کارشناس از عداد دلائل خارج و کمیسیون با توجه به دیگر دلائل موجود مبادرت به صدور رأی خواهد نمود. (۸۱۴٫۱۹۴۱۶- ۷۲٫۵٫۳۱)

موضوع عدم رعایت استحکام بنا باید در کمیسیون ماده صد مطرح شود. (۸۱۱٫۵۶۸۶- ۷۱٫۳٫۲۶)

طرح موضوع عدم استحکام بنا در کمیسیون ماده صد

موضوع عدم رعایت استحکام بنا قابل طرح در کمیسیون ماده صد بوده و چنان چه توام با سایر تخلفات ساختمانی باشد باید در فرم خلاف ضمن اعلام موارد خلاف به عدم استحکام ساختمانی نیز تاکید شود. (۷۱٫۳٫۲۶-۸۱۱٫۵۶۸۶)

ابلاغ آراء صادره از طرف کمیسیون ماده صد به کلیه ذی نفعان

آراء صادره از طرف کمیسیون ماده صد و هم چنین موارد خلاف ساختمانی که از طرف اداره کل امور اجرایی کمیسیون ماده صد جهت ابلاغ به ارباب منافع به شهرداری مناطق ارسال میگردد باید به کلیه ذی نفعان ابلاغ گردد (۸۱۴٫۳۴۹۹۶- ۷۴٫۸٫۶)

در خصوص آراء ماده صد که به درخواست مالک رفع خلاف میگردد و یا مالک رفع خلاف مینماید 

مالکینی که نسبت به آراء صادره از کمیسیون ماده صد قانون شهرداریها درخواست رفع خلاف نموده یا راساً اقدام به رفع خلاف مینمایند چنان چه موضوع مورد تأیید شهرداری منطقه با رعایت سایر ضوابط و مقررات نسبت به مورد اقدام خواهد نمود. (۸۱۴٫۶۹۴۰- ۷۲٫۲٫۲۵)

نحوه اقدام در صورت شکستن مهروموم اماکن

در صورتی که اماکن در اجرای آراء صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰ و یا اعمال تبصره ذیل بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداریها مهروموم شده باشد و کسی عمداً مهر مزبور را بشکند یا محو نماید مرتکب جرم شده و باید تحت تعقیب قرار گیرد لذا با مشاهده تخلفات مذکور بلافاصله مراتب باید طی گزارشی به انضمام مدارک مربوطه جهت اقدام مقتضی به دادسراهای نواحی منعکس و پیگیری گردد و در صورت عدم برخورد قاطع از سوی مراجع مذکور مراتب همراه با مدارک و مستندات لازم جهت اقدام به اداره کل حقوقی ارسال گردد (۳۱۷٫۲۲۳۱- ۷۳٫۳٫۱۱) 

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب ضوابط ومقررات شهرداری

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

خیابان شریعتی، تنها راه بین تهران و شمیران در گذشته

خیابان شریعتی یکی از مهم‌ترین و شناخته ‌شده‌ ترین خیابان‌های تهران است که از شمال به میدان تجریش و از جنوب به میدان هفت تیر می‌رسد. این خیابان با طول تقریبی 15 کیلومتر، نقش مهمی در زندگی اجتماعی، فرهن

خیابان ولی عصر، شاهرگ تپنده تهران

خیابان ولی عصر طولانی‌ترین و یکی از مهم ‌ترین خیابان‌ های تهران است که از میدان تجریش در شمال تا میدان راه‌ آهن در جنوب امتداد یافته است. این خیابان با طول تقریبی 18 کیلومتر، قلب تپنده پایتخت محسوب می

چرا و چگونه مشتریان از دست می روند؟ [نارضایتی مشتری]

خرید و فروش و داد و ستد از هنگامی که بشر به حداقل تمدن و فرهنگ زیست محیطی دست یافت و از هنگامی که نیازها روز به روز افزون تر شد رونق یافت.

شهرک شهید باقری: نمونه‌ای از توسعه شهری در دل ایران

شهرک شهید باقری، واقع در جنوب تهران و در مجاورت اتوبان تهران-قم، نمونه‌ای بارز از تحولات شهری در ایران معاصر است. این شهرک که در ابتدا با هدف اسکان کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخته شد، ا

چگونه به مشتری برای تصمیم گیری کمک کنید؟ چرا مشتری معامله می کند ؟

خرید و فروش و داد و ستد از هنگامی که بشر به حداقل تمدن و فرهنگ زیست محیطی دست یافت و از هنگامی که نیازها روز به روز افزون تر شد رونق یافت.

منطقه یک تهران: تلفیقی از شکوه طبیعت و زندگی مدرن

در پهنه وسیع تهران، منطقه یک همچون نگینی درخشان می‌درخشد. این منطقه که در شمال شهر واقع شده، با تلفیق منحصربه‌فرد خود از طبیعت بکر و امکانات شهری مدرن، به یکی از جذاب‌ترین و گران‌قیمت‌ترین مناطق پایتخ

فروش آپارتمان در کرج ، فرصت‌های طلایی سرمایه‌گذاری در بازار مسکن

کرج، نگین درخشان البرز، با رشد روزافزون و توسعه زیرساخت‌های شهری، به یکی از قطب‌های مهم اقتصادی و صنعتی کشور تبدیل شده است. این شهر با آب و هوای مطبوع، طبیعت زیبا و دسترسی آسان به پایتخت، جذابیت فراوا

آشنایی با انواع تقاضای مشتری

خرید و فروش و داد و ستد از هنگامی که بشر به حداقل تمدن و فرهنگ زیست محیطی دست یافت و از هنگامی که نیازها روز به روز افزون تر شد رونق یافت.

کدام مشتری با کدام نیاز کدام ملک را می خواهد؟

خرید و فروش و داد و ستد از هنگامی که بشر به حداقل تمدن و فرهنگ زیست محیطی دست یافت و از هنگامی که نیازها روز به روز افزون تر شد رونق یافت.

خرید زمین در سیرجان: راهنمایی برای خریداران هوشمند

سیرجان، شهری با پیشینه‌ای غنی و اقتصادی پویا، در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد جذاب سرمایه‌گذاری در حوزه املاک و مستغلات تبدیل شده است. بازار زمین در این شهر، با توجه به موقعیت استراتژیک، پتانسیل‌های ر

الهیه، محله ای لوکس در تهران

الهیه یکی از لوکس‌ترین و قدیمی‌ترین محله‌های تهران است که با معماری زیبا، فضای آرام و امکانات رفاهی فراوان، به یکی از مقاصد محبوب ساکنان تهران تبدیل شده است. این محله که در شمال تهران واقع شده، با برخ

فروش آپارتمان کامرانیه، نگین درخشان بازار مسکن تهران

کامرانیه، این منطقه خوش‌نام و اصیل در شمال تهران، همواره یکی از مقاصد اصلی سرمایه‌گذاران و خریداران مسکن بوده است. این منطقه با دارا بودن امکانات رفاهی عالی، دسترسی آسان به بزرگراه‌های اصلی شهر، و فضا