دستور العمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری

وقتی ملک آنها تحت عناوین مختلف در طرح سازمانهای دولتی از جمله طرح فضای سبز اعلام موات بر اساس رای ماده ۱۲ سازمان زمین شهری تملک زمینهای املاک توسط اداره منابع طبیعی و ... قرار گرفته اند صاحبان و مالکین چنین اراضی و املاکی بسیار ناامید شده است و دست به نذر و دعا برداشته اند و دلیل این امر تنها عدم آگاهی و اشراف آنها به قوانین است.

دستور العمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری

ضوابط و مقررات مربوط به تبدیل و تغییر کاربری افراز و تقسیم و تفکیک باغات و اراضی کشاورزی یا آیش، موضوع ماده ۱۴ قانون زمین شهری بر حسب اینکه داخل محدوده قانونی یا استحفاظی قرار داشته باشند به شرح زیر تعیین و جایگزین ضوابط و مقررات قبلی می گردد. در اجرای این دستورالعمل در صورت نیاز به تغییر یا تعیین کاربری موضوع حسب مورد در کمیسیون ماده ۵ یا مرجع تصویب طرح هادی مطرح و همراه با نحوه تأمین خدمات لازم مورد تصمیم گیری قرار خواهد گرفت. در اجرای این ضوابط لازم است قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب ۱۳۵۹ رعایت گردد.

الف باغات داخل محدوده قانونی

۱- فضای سبز عمومی

باغاتی که شهرداری علاوه بر مصوبات طرح ها میتواند تملک نموده و با حفظ وضعیت درخت و سیستم آبیاری به صورت فضای سبز عمومی نگهداری کند اعم از این که در طرح مصوب دارای کاربری باشد یا نباشند با تصویب مراجع مربوطه به فضای سبز عمومی تبدیل شود

۲- باغ مسکونی

باغاتی که فاقد کاربری مصوب خدمات و فضای سبز عمومی باشند قابل تبدیل به منطقه باغ - مسکونی با ضوابط تفکیک و ساختمان سازی ویژه به شرح زیر هستند.

۱-۲- حداقل تفکیک افراز و تقسیم ۲۰۰۰ متر مربع با تراکم ساختمانی %۲۰ و حداکثر سطح اشغال ۱۰ در صورتی که مالک مایل به استفاده از تراکم بیشتر باشد در مقابل افزایش مساحت قطعات تفکیکی اجازه ساختمان با تراکم و طبقات بیشتر به شرح زیر داده میشود

-۲-۲- در قطعات ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ متر مربع اجازه استفاده از تراکم ساختمانی ۳۰ با حداکثر سطح اشغال ۱۵ سطح زمین.

-۲-۳- در قطعات تفکیکی ۵۰۰۰ متر مربع به بالا اجازه استفاده از تراکم ساختمانی ۴۵ با حداکثر سطح اشغال ۱۵ سطح زمین

تبصره ۱ باغات تفکیک شده قبلی که کمتر از ۲۰۰۰ متر مربع مساحت داشته باشند نیز مشمول ضابطه ۲-۱ هستند در قطعاتی که سطح اشغال ساختمان کمتر از ۱۵۰ متر مربع سطح اشغال در دو طبقه و یک طبقه زیرزمین مجاز است.

تبصره ۲ در صورت احداث ساختمان مسکونی در یک طبقه محل استقرار آن باید از هر ضلع زمین حداقل ۴ متر فاصله داشته باشد این فاصله در مورد ساختمانهای ۲ طبقه ۸ متر و ۳ طبقه ۱۲ متر و ۴ طبقه ۱۶ متر میباشد احداث ساختمان با بیش از ۴ طبقه در مناطق باغ مسکونی مجاز نیست و نقشه استقرار بنا در زمین باید با رعایت کمترین میزان قطع درخت باشد.

تبصره : در آن دسته از کاربریهای خدماتی مانند هتل واحدهای تفریحی و ورزشی و فرهنگی که انتفاعی باشند رعایت کلیه ضوابط این بند الزامی است لیکن در کاربری های خدمات عمومی که با اعتبارات دولت احداث میشود استفاده از حداکثر ۱۵ سطح اشغال و ۴۵ تراکم در تمام حالات بلامانع است.

تبصره ۴ با استفاده از مزایای تفکیک مربوط به قطعات بزرگتر موضوع بند ۲-۲ و ۲-۳ هر گونه تفکیک بعدی ممنوع است و مراتب بایستی در سند مالکیت و صورت مجلس تفکیکی قید شود

3- مسکونی

مالکین منطقه باغ - مسکونی که داوطلبانه مایل به واگذاری ۷۰ از سطح باغات خود به عنوان فضای سبز عمومی یا باغ شهری به صورت رایگان به شهرداری باشند میتوانند با تصویب مراجع مربوطه به جای منطقه باغ مسکونی از انواع منطقه بندیهای مسکونی استفاده کنند مشروط به اینکه سطح مجموعه باغاتی که مشترکاً به صورت یکپارچه از این ضوابط استفاده میکنند از ۲۰ هزار متر مربع کم تر نباشد.

سهم خدمات و فضای سبز عمومی حتی الامکان به صورت یکپارچه باشد ضمن رعایت کامل مفاد مصوبه ۷۱٫۲٫۱۴ شورایعالی شهرسازی و معماری تحت عنوان منطقه بندی مسکونی شهرها ضوابط زیر را رعایت نمایند

۳-۱- منطقه تک خانواری با رعایت ضوابط مربوطه

۳-۲- منطقه چند خانواری حداقل تفکیک افراز و تقسیم ۵۰۰ متر مربع و حداکثر تراکم ۸۰ درصد و با افزایش سطح قطعات به بیش از ۱۰۰۰ متر مربع حداکثر ۱۰۰

-۳-۳- منطقه آپارتمانی حداقل تفکیک افراز و تقسیم ۱۰۰۰ متر مربع با تراکم ۱۰۰ درصد و با افزایش سطح قطعات به بیش از ۲۰۰۰ متر مربع حداکثر ۱۲۰

تبصره ۱ در حالتی که سطح کل باغات به هم پیوست در یک نقطه شهر کمتر از ۲۰ هزار

متر مربع باشد استفاده از ضوابط این بند فقط در صورت رعایت ضوابط منطقه بندی مسکونی  هم جوار مجاز است.

تبصره ۲ اراضی واگذار شده بر اساس این بند غیر قابل تبدیل به کاربریهای مسکونی و انتفاعی بوده و شهرداری موظف است ظرف مدت ۱۵ ماه آنها را برای استفاده عمومی تبدیل به پارک نموده چگونگی را به سازمان مسکن و شهرسازی استان اطلاع دهد در صورت عدم تبدیل آنها به پارک در این مدت بلافاصله با تصویب مراجع مربوطه به سایر خدمات عمومی مورد نیاز شهر اختصاص خواهد یافت.

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتب کاربردی

 

ب اراضی کشاورزی یا آیش داخل محدوده قانونی

تبدیل اراضی کشاورزی که فاقد کاربری مصوب خدمات و فضای سبز عمومی باشند به باغ با استفاده از مقررات منطقه باغ مسکونی موضوع بند ۲ قسمت الف این دستور العمل بلامانع است

در این صورت لازم است که نقشه درخت کاری باغ نیز همراه با نقشه های تفکیکی و ساختمانی به تصویب شهرداری مربوطه برسد.

2- تبدیل و تغییر کاربری اراضی کشاورزی یا آیش داخل محدوده قانونی به مسکونی در صورتی که طرح تفصیلی یا هادی آنها با پیش بینی خدمات مورد نیاز تهیه و به تصویب برسد مورد تأیید است. کسب اجازه قطعه بندی و تفکیک و ساختمان سازی این گونه اراضی مشمول ضوابط و مقررات مربوط به تأمین فضاهای عمومی و خدماتی شهرها موضوع مصوبه مورخ ۶۹٫۱۰٫۲۳ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران خواهد بود.

3- تا زمانی که مالکین قصد تفکیک و ساختمان سازی ندارند میتوانند از ضوابط میتوانند از ضوابط تفکیک به شرح زیر استفاده نمایند

·        حداقل تفکیک اراضی شالیزار ۵ هکتار

·        حداقل اراضی زراعتی غیر شالیزار ۱۰ هکتار

·        حداقل اراضی زراعتی دیم ۲۰ هکتار

قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها

ماده ۱ به منظور حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها و تداوم و بهره وری آنها از تاریخ تصویب این قانون تغییر کاربری اراضی و باغها در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرکها جز در موارد ضروری ممنوع میباشد.

تبصره ۱ در موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها به عهده کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت خانه های کشاورزی مسکن و شهرسازی جهاد سازندگی و سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری که در هر استان زیر نظر وزارت کشاورزی تشکیل می شود محول می گردد و تصمیمات کمیسیون مزبور که واجد آرای اکثریت اعضاء باشد معتبر خواهد بود و این کمیسیون موظف است ظرف مدت دو ماه از تاریخ دریافت تقاضا یا استعلام نسبت به صدور پاسخ اقدام نماید.

تبصره ۲ مرجع تشخیص اراضی زراعی و باغها در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرکها وزارت کشاورزی است و تغییر کاربری اراضی موضوع این قانون در روستاها طبق ضوابطی که وزارت کشاورزی تعیین خواهد کرد مجاز میباشد

تبصره 3 : ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی مکلفند در موارد تفکیک اراضی زراعی و باغ ها طبق مقررات این قانون اقدام به ارائه مجوز تغییر کاربری نماید.

ماده ۲ در مواردی که به اراضی و باغها طبق مقررات این قانون مجوز تغییر کاربری داده میشود. هشتاد درصد (۸۰) قیمت روز اراضی و باغهای مذکور با احتساب ارزش زمین پس از تغییر کاربری بابت عوارض از مالکین وصول و به خزانه داری کل کشور واریز میگردد. نحوه تقویم ارزش اراضی موضوع این قانون توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

تبصره ۱ تغییر کاربری زمین زراعی و باغ برای سکونت شخصی مالکین کم بضاعت در مساحت کوچک طبق ضوابط و تعاریفی که وزارت کشاورزی مشخص مینماید و هم چنین سایر نیازهای بخش کشاورزی و دامی مشمول پرداخت عوارض موضوع این ماده نخواهد بود.

تبصره ۲ وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است جهات توسعه شهرها و شهرکها متصل یا منفصل را حتی المقدور در خارج از اراضی زراعی و باغها طراحی و از اراضی غیر زراعی و غیر قابل کشاورزی استفاده نماید و تغییر کاربری اراضی زراعی و باغهای موجود داخل محدوده قانونی شهرها را به حداقل ممکن برساند.

ماده 3: مالکین یا متصرفین اراضی زراعی و باغهای موضوع این قانون که غیر مجاز اراضی زراعی و باغ ها را تغییر کاربری دهند علاوه بر الزام به پرداخت عوارض موضوع ماده ۲ به پرداخت جزای نقدی تا سه برابر بهای اراضی و باغها به قیمت روز زمین با کاربری جدید محکوم خواهند شد در صورت تکرار جرم علاوه بر مجازات مذکور به حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم خواهند شد. وزارت کشاورزی موظف است پرونده های متخلفین از این قانون را به مراجع قضایی ارسال تا مراجع مذکور دستور توقیف عملیات مربوط به موارد مذکور در این قانون را صادر و در خارج از نوبت رسیدگی و بر اساس ضوابط مربوطه حکم قطعی صادر نمایند.

تبصره ۱ سازمانها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها و نهادهای عمومی و شرکتها و مؤسسات دولتی که شمول قانون نسبت به آنها مستلزم ذکر نام است نیز مشمول مقررات این قانون میباشد.

تبصره ۲ هر یک از کارکنان دولت و شهرداریها و نهادها که اجرای این قانون به تشخیص دادگاه صالحه تخطی نموده باشند به جزای نقدی تا سه برابر بهای اراضی و باغ ها به قیمت روز زمین  با کاربری جدید و در صورت تکرار علاوه بر جریمه مذکور به انفصال دائم از خدمات دولتی و شهرداری ها محکوم خواهند شد. سردفتران متخلف نیز به شش ماه تا دو سال تعلیق از خدمت محکوم خواهند شد.

ماده ۴ دولت مکلف است همه ساله اعتباری معادل هشتاد درصد (۸۰) از درآمدهای موضوع این قانون را در بودجه سالیانه وزارت کشاورزی منظور نماید تا وزارت مزبور طبق ضوابط قانونی مربوطه به مصرف امور زیربنایی کشاورزی شامل تسطیح اراضی احداث کانال آبیاری زه کشی سدها و بندهای خاکی تأمین آب و احیاء اراضی موات و بایر برساند و بیست درصد (۲۰) باقی مانده از درآمد موضوع این قانون به منظور مطالعه و آماده سازی زمینهای غیر قابل کشت و زرع برای توسعه شهرها و ایجاد شهرکها در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار میگیرد.

ماده ۵ از تاریخ تصویب این قانون نماینده وزارت کشاورزی در کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران عضویت خواهد داشت.

ماده ۶ مقدار سیصد هکتار اراضی غیر قابل کشت از یک هزار و یک صد هکتار اراضی مربوط به ورزشگاه بزرگ اصفهان جهت احداث ورزشگاه مذکور اختصاص یافته و با بقیه اراضی مطابق با این قانون عمل خواهد شد.

ماده ۷ وزارت کشاورزی مسئول اجرای این قانون میباشد و وزارت مذکور مکلف است آیین نامه اجرایی این قانون را ظرف مدت سه ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.

ماده 8: کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو میگردد. قانون فوق مشتمل بر هشت ماده و هفت تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ سی و یکم خرداد ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۷۴٫۴٫۷ به تأیید شورای نگهبان رسیده است. (۴۱۴۳- ق مورخ ۷۴٫۴٫۱۲ مجلس شورای اسلامی (۷۶۸۰۱۷۶۰۱۵۰۲۷٫۱۰٫۷۶۲۸۶۵۵- .(۷۶٫۹٫۱۶   

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب ضوابط ومقررات شهرداری

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

 

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

آیین نامه اجرایی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها

وقتی ملک آنها تحت عناوین مختلف در طرح سازمانهای دولتی از جمله طرح فضای سبز اعلام موات بر اساس رای ماده ۱۲ سازمان زمین شهری تملک زمینهای املاک توسط اداره منابع طبیعی و ... قرار گرفته اند صاحبان و مالکی

بررسی جامع و تحلیلی قیمت آپارتمان در استانبول، نگین درخشان ترکیه

استانبول، شهری که با تاریخ غنی و فرهنگ پویای خود، همواره قلب تپنده ترکیه بوده است، در سال‌های اخیر به مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاری در حوزه املاک و مستغلات تبدیل شده است. بازار مسکن این شهر با تنوع فرا

نحوه محصور نمودن باغات خارج از محدوده خدمات شهری

وقتی ملک آنها تحت عناوین مختلف در طرح سازمانهای دولتی از جمله طرح فضای سبز اعلام موات بر اساس رای ماده ۱۲ سازمان زمین شهری تملک زمینهای املاک توسط اداره منابع طبیعی و ... قرار گرفته اند صاحبان و مالکی

بازار مسکن استانبول: فرصت‌های سرمایه‌گذاری و چشم‌انداز آینده

استانبول، شهری که با تاریخ غنی و موقعیت استراتژیک خود در میان دو قاره، همواره توجه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است. بازار مسکن این شهر پویا، با تنوعی از آپارتمان‌ها در مناطق مختلف،

بندرعباس: نگین خلیج فارس، مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن

بندرعباس، مرکز استان هرمزگان و یکی از مهم‌ترین شهرهای بندری ایران، با آب‌وهوای گرم و مرطوب، سواحل زیبا، و جاذبه‌های گردشگری فراوان، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران و خریداران مسکن بوده است. این شهر با

راهنمای جامع بازدید از برج میلاد: سفری به بلندای تهران

برج میلاد، نماد باشکوه پایتخت ایران، جاذبه‌ای است که هر گردشگری را به سوی خود می‌کشاند. این سازه بلندقامت، علاوه بر چشم‌اندازی بی‌نظیر از تهران، مجموعه‌ای از تفریحات و امکانات را در خود جای داده است.

فروش آپارتمان در تهران: راهنمایی جامع و انسانی برای یک تصمیم مهم

تهران، شهری پرجنب‌وجوش و پویا، همواره مقصد بسیاری از افراد برای زندگی و سرمایه‌گذاری بوده است. بازار مسکن تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و همواره شاهد نوسانات و تحولات بسیاری بوده است. در این میان

اقامتی فراموش نشدنی در قلب استانبول: راهنمای بهترین هتل‌های شهر

استانبول، شهری که شرق و غرب را در آغوش می‌کشد، گنجینه‌ای از تاریخ، فرهنگ و زیبایی‌های طبیعی است. برای تجربه کامل این شهر، اقامت در هتلی مناسب که آسایش و امکانات را در کنار دسترسی به جاذبه‌های گردشگری

آیین نامه اجرایی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها

وقتی ملک آنها تحت عناوین مختلف در طرح سازمانهای دولتی از جمله طرح فضای سبز اعلام موات بر اساس رای ماده ۱۲ سازمان زمین شهری تملک زمینهای املاک توسط اداره منابع طبیعی و ... قرار گرفته اند صاحبان و مالکی

شمیران، گوهر سبز پایتخت

شمیران نامی که با شنیدنش، تصاویری از کوه‌های سرسبز، باغ‌های خرم و ییلاق‌های دل‌انگیز در ذهن نقش می‌بندد.

ولنجک، محله‌ای خوش آب و هوا در دامنه توچال

ولنجک یکی از محله‌های شمالی تهران و شمیران است که در دامنه‌های قله توچال و در منطقه ۱ شهرداری تهران قرار دارد.

راهنمای جامع خرید خانه در اصفهان: گنجینه ای از فرهنگ و معماری

اصفهان، نصف جهان، شهری است که در دل خود گنجینه ای از فرهنگ، هنر و معماری اصیل ایرانی را جای داده است. شهری که با زاینده رود، پل های تاریخی، مساجد باشکوه و خانه های قدیمی با معماری بی نظیر، هر بیننده ا