آشنایی با مقررات شهرداری برای نماسازی ساختمان

وقتی ملک آنها تحت عناوین مختلف در طرح سازمانهای دولتی از جمله طرح فضای سبز اعلام موات بر اساس رای ماده ۱۲ سازمان زمین شهری تملک زمینهای املاک توسط اداره منابع طبیعی و ... قرار گرفته اند صاحبان و مالکین چنین اراضی و املاکی بسیار ناامید شده است و دست به نذر و دعا برداشته اند و دلیل این امر تنها عدم آگاهی و اشراف آنها به قوانین است.

آشنایی با مقررات شهرداری برای نماسازی ساختمان

 

نماسازی ساختمان 

 

صدور گواهی پایان ساختمان پس از اتمام نماسازی ساختمان

صدور گواهی پایان ساختمان منوط به نماسازی جهات مختلف ساختمان بوده و مادام که مالکین ساختمان را نماسازی ننماید از صدور گواهی پایان ساختمان خودداری خواهد شد. بند ۳ صورت جلسه ۱۲۷۶ ۵۵٫۶٫۲۰ شورای هماهنگی 

نحوه نصب سنگ جهت نماسازی ساختمان

چون تعدادی از ساختمانها برای نماسازی از سنگ روکار استفاده مینمایند و ملات مورد مصرف به اندازه کافی در چسبیدن سنگها موثر نمیباشد و ضمناً مشاهده گردیده است که در مواردی سنگهای روکار ساختمانها کنده شده و بالمال خطراتی برای عابرین پیاده به وجود آورده است؛ لذا به لحاظ حفظ جان عابرین پیاده مالکین ساختمانهایی که در نظر دارند از سنگ جهت نماسازی استفاده نمایند نصب سنگ را با بست آهنی انجام داده و یا به وسیله پیچهای ۱۲ سانتی متری سنگها را نصب و یا محکم نمایند و ضمناً مالکین ساختمانهایی که دارای نمای سنگی میباشند نیز بایستی موارد فوق را رعایت نمایند.

(۵۵٫۱۲٫۱ - ۳۷۵۲۹)

نماسازی و محوطه سازی قبل از صدور پایان ساختمان

صدور پایان موکول به انجام نماسازی و محوطه سازی میباشد.

فرازی از ضوابط و مقررات نمای شهری مصوبه مورخ ۶۹٫۸٫۲۸ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران

۱- کلیه سطوح نمایان ساختمانهای واقع در محدوده و حریم شهرها و شهرکها که از داخل معابر قابل مشاهده است اعم از نمای اصلی یا نماهای جانبی نمای شهری محسوب شده لازم است با مصالح مرغوب به طرز مناسب و زیبا و هماهنگ نماسازی شود.

۲-  صدور گواهی پایان کار ساختمان مشروط به انجام نماسازی نماهای اصلی و جانبی است.

3- مهندسین مشاور و دارندگان پروانه اشتغال به کار مهندسی موظفند در تهیه و اجرا و نظارت بر طرح های ساختمانی نماسازی کامل کلیه سطوح نمایان را رعایت کنند (۸۰٫۶۹۱۰۱ - ۶۸٫۱۲٫۲۶)

آشنایی با انواع عوارض پارکینگ

تعرفه عوارض حذف پارکینگ

عوارض موضوع این تعرفه به هنگام صدور پروانه احداث ساختمان در مناطقی که به شرح زیر

-۱ ساختمان در بر خیابانهای سریع السیر به عرض ۴۵ متر و بیشتر قرار داشته و دسترسی به محل اتومبیل رو نداشته باشد

۲- ساختمان در فاصله یک صد متری تقاطع خیابانهای به عرض ۲۰ متر و بیشتر واقع شده و دسترسی به محل اتومبیل رو نداشته باشد.

3- ساختمان در محلی قرار گرفته باشد که ورود به پارکینگ مستلزم قطع درختهای کهن باشد که شهرداری اجازه قطع آنها را نداده است.

-۴- ساختمان در بر کوچه هایی قرار گرفته باشد که به علت عرض کم کوچه امکان عبور اتومبیل نباشد.

-۵ ساختمان در بر معبری قرار گرفته باشد که به علت شیب زیاد احداث پارکینگ در نظر فنی مقدور نباشد.

۶- در صورتی که وضع و فرم زمین زیر ساختمان به صورتی باشد که از نظر فنی نتوان در سطح طبقات احداث پارکینگ نمود امکان تأمین پارکینگ در ساختمانهای اعم از مسکونی تجاری اداری صنعتی وجود نداشته باشد به هر متر مربع فضای حذف شده پارکینگ مطابق طرح تفصیلی و هادی و در شهرهایی که فاقد طرح باشند هر واحد پارکینگ برای واحد مسکونی و تجاری ۲۵ متر مربع محاسبه خواهد شد عوارض معادل ۳ برابر ارزش معاملاتی زمین قیمت منطقه ای زمین موضوع ماده ۶۴ قانون مالیاتهای مستقیم مشروط بر آن که از یک سوم ارزش روز ساختمان برای هر متر مربع تجاوز نکند تعلق خواهد گرفت.

تبصره ۱ در تهران تعیین ضوابط تشخیص شیب زیاد زمین برای حذف پارکینگ در صلاحیت شورای معماری شهرداری منطقه مربوطه میباشد.

تبصره ۲ در ساختمانهای اداری که کلیه سطوح آن اعم از سطح و طبقات مربوط به یک واحد اداری باشد و هم چنین در ساختمانهای صنعتی میزان پارکینگ مورد نیاز در صورت موجود نبودن ضابطه طبق نظر کمیسیون ماده پنج قانون شورایعالی شهرسازی و معماری تعیین خواهد شد.

تبصره 3: شهرداری موظف است وجوه دریافتی بابت عوارض حذف پارکینگ را منحصراً جهت احداث پارکینگهای عمومی در قالب بودجه مصوب سالیانه به مصرف برساند.

تبصره ۴ در مجموعه های مسکونی تجاری و .... که طبق ضوابط شهرسازی مربوطه واحدهای پارکینگ گروهی با هزینه مالکین ساختمان پیش بینی و احداث می گردد، عوارض حذف پارکینگ اخذ نمی شود

محاسبه عوارض پارکینگ بر اساس عرض موجود گذر

محاسبه بهای پارکینگ ساختمانهایی که در بر خیابانهای تعریضی قرار دارند اعم از این که رعایت بر اصلاحی شده باشد و یا تعریض از اراضی مقابل صورت گیرد بر مبنای عرض موجود انجام می گیرد. بند ۲ صورت جلسه ۱۰۲ شورای هماهنگی (۵۱٫۸٫۱)

محاسبه پارکینگ ساختمانها به صورت عدد اعشاری

در محاسبه پارکینگ در صورتی که عدد اعشاری وجود داشته باشد در صورت احداث پارکینگ به عدد صحیح بعدی اصلاح میگردد ولی چنان چه احداث پارکینگ مطابق مقررات مربوطه مقدور نبوده و قرار است عوارض آن اخذ گردد مطابق همان عدد اعشاری اخذ عوارض خواهد شد. (۸۲۲۲ - ۵۷٫۳٫۹)

تجدید سقف خانه های مسکونی و نحوه محاسبه پارکینگ

تجدید سقف خانه های مسکونی بلامانع بوده و لزومی به اخذ حق پارکینگ نیست، ضمناً اگر مورد درخواست تعمیر اساسی تلقی شود رعایت طرح شهرداری الزامی میباشد (۵۷٫۷٫۳ بند ۲ صورت جلسه ۲۳ شورای طرح و بررسی

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتب کاربردی

 

عوارض پارکینگ مساجد و اماکن مقدسه اسلامی

مساجد و اماکن مقدسه اسلامی و مدارس طلاب علوم دینی و معابد اقلیتهای مذهبی مسیحی کلیمی زرتشتی از پرداخت عوارض پارکینگ معاف میباشند (۳۰۶۰٫۲۷۲- ۵۶٫۲٫۲۰)

تبدیل اماکن غیر تجاری و نحوه اخذ عوارض ما به التفاوت پارکینگ

هنگام تبدیل اماکن غیر تجاری به تجارتی در صورت مجاز بودن ما به التفاوت عوارض پارکینگ تفاوت نوع استفاده اخذ خواهد شد. ۶۴۳۵-۵۸٫۴٫۹) بند ۱ صورت جلسه ۴۰ شورای طرح و بررسی

نحوه محاسبه کسر پارکینگ ناشی از احداث بنای زائد بر پروانه

کسر پارکینگ ساختمانهایی که قبل از اجرای مصوبه حق عوارض

پارکینگ (۵۰٫۹٫۱۶) پروانه ساختمانی آن صادر و ساختمان احداثی دارای اضافه بنا باشد نسبت به اضافه مساحتی که زائد بر پروانه ساخته شده محاسبه می گردد. بند ۹ صورت جلسه ۱۱۳ شورای هماهنگی ۵۱٫۱۲٫۲

 

ضوابط رسیدگی به کسر پارکینگ ناشی از تخلفات ساختمانی

۱ در مواردی که محاکم کیفری و یا کمیسیونهای ماده صد در خصوص کسر پارکینگ ساختمانها

بر اساس تبصره ۵ ماده صد جریمه تعیین نموده و یا مینماید از وصول عوارض تحت عنوان کسر

پارکینگ خودداری خواهد شد.

2- در مورد آراء کمیسیونهای ماده صد که از تاریخ ۷۱٫۶٫۴) تاریخ صدور بخشنامه ۷۴۰٫۱٫۳٫۳۴ وزارت کشور صادر گردیده و در آنها کسر پارکینگ ساختمان موکول به اخذ عوارض در شهرداری شده باشد به شهرداران مناطق اختیار داده شده است تا به تشخیص خود از وصول عوارض کسر پارکینگ صرف نظر نموده و از مالک نسبت به عوارض کسر پارکینگ رفع تعرض نمایند و یا این که پرونده را مجدداً به کمیسیون ماده صد احاله و تقاضای صدور رأی مطابق مقررات تبصره ۵ ماده صد بنمایند.

3- عوارض کسر پارکینگ آراء صادره از محاکم کیفری و یا کمیسیونهای ماده صد که قبل از تاریخ ۷۱٫۶٫۴ صادر و در آنها کسر پارکینگ موکول به اخذ عوارض شده است چنان چه عوارض تاکنون وصول نشده باشد برای استفاده های تجارتی بازاء هر واحد پارکینگ معادل بیست و پنج دوم و برای استفاده های غیر تجارتی معادل بیست و پنج سوم بهای منطقه ای محاسبه می گردد.

-۴ در خصوص کسر یک واحد پارکینگ ناشی از تخلفات ساختمانی جزیی که رسیدگی به آن تخلفات در کمیسیونهای داخلی مناطق انجام میگردد در صورت موافقت مالک عوارض کسر یک واحد پارکینگ معادل ۷۵ برابر قیمت منطقه ای وصول و در غیر این صورت عدم موافقت مالک به کمیسیون ماده صد احاله خواهد شد. (۸۰٫۱۸۲۸۵٫۳۹۷۸۱-۷۲٫۸٫۱)

نحوه اقدام شهرداری نسبت بعدم تأمین پارکینگ ساختمانها در مراحل رسیدگی به تخلفات ساختمانی

-۱ کسری پارکینگ در ساختمانها در کمیسیون ماده صد مطرح میگردد تا بر اساس تبصره ۵ تبصره های اصلاحی ماده صد قانون شهرداری تصمیم لازم اتخاذ شود.

تبصره در مورد ساختمانهای صرفاً مسکونی عوارض کسری یک واحد پارکینگ در کمیسیون داخلی مطرح و عوارض بر اساس تعرفه حذف پارکینگ ۷۵) برابر قیمت منطقه ای یک متر مربع زمین اخذ و در صورت اعتراض مالک جهت اتخاذ تصمیم بر اساس تبصره ۵ به کمیسیون ماده صد ارسال خواهد شد

در مواردی که کمیسیون ماده صد کسری پارکینگ ساختمان را موکول به اخذ عوارض توسط شهرداری نموده باشد عوارض کسری پارکینگ بر اساس تعرفه عوارض حذف پارکینگ موضوع بخشنامه شماره ۸۰٫۱۳۵۴۸ - ۷۰٫۶٫۱۹ وصول خواهد شد. ۷۵) برابر قیمت منطقه ای یک متر مربع زمین)

- 3 در صورت تعیین جریمه کسر پارکینگ توسط کمیسیون ماده صد پس از وصول مبلغ جریمه نیازی به اخذ عوارض تعداد کسری پارکینگ در شهرداری نبوده ولی عوارض زیربنا و پذیره با توجه به بخشنامه های ۱۰٫۸۳۵۲ - ۶۹٫۲٫۱۸ و ۸۱۱٫۳۶۹٫۶۶۴-۷۰٫۱٫۱۹ نسبت به مورد به ترتیب ذیل قابل وصول است

الف - ساختمانهای دارای پروانه

۱ در مورد ساختمانهای مسکونی که پروانه ساختمانی آنها قبل از ۶۹٫۱٫۱۶ صادر شده است، پس از اخذ جریمه تعیین شده از سوی کمیسیون ماده صد عوارض زیربنای اضافی یا تبدیل وصول می گردد.

-۲- در مورد ساختمانهای مسکونی که پروانه آنها بعد از تاریخ ۶۹٫۱٫۱۶ و با رعایت مقررات مربوطه صادر گردیده است چنان چه ساختمان در پروانه صادره دارای پارکینگ و کل زیربنا کمتر از ۶۰۰ متر مربع بوده و ساختمان احداثی نیز نسبت به پروانه اضافه بنا نداشته باشد نظر به این که هنگام صدور پروانه ساختمانی به تعداد پارکینگ احداثی هر واحد ۲۰ متر مربع از زیربنای ناخالص در محاسبه عوارض کسر میشود لذا در صورت تبدیل پارکینگ پس از وصول جریمه تعیین شده از سوی کمیسیون ماده صد عوارض زیربنای تبدیل شده حسب مورد بر اساس نوع استفاده تجارتی مسکونی و غیره قابل وصول میباشد.

در واحدهای مسکونی بیش از ۶۰۰ متر مربع که اضافه بنا نسبت به پروانه صادره ایجاد نگردیده و تعداد واحدهای مسکونی نیز کاهش نداشته باشد صرفاً جریمه تعیین شده وصول خواهد شد.

تبصره در کلیه پروانه هایی که عوارض صدور پروانه آنها بر اساس مقررات بعد از ۶۹٫۱٫۱۶ صادر شده است در صورت ایجاد اضافه بنا نسبت به پروانه صادره چنان چه قیمت منطقه ای در زمان رسیدگی به تخلفات ساختمانی نسبت به زمان صدور پروانه تفاوت نکرده باشد ما به التفاوت عوارض ساختمان احداثی با عوارض صدور پروانه پرداخت شده قبلی وصول خواهد شد. در صورتی که قیمت منطقه ای زمان 

رسیدگی به تخلف نسبت به زمان صدور پروانه افزایش داشته باشد عوارض زیربنای یک متر مربع از ساختمان احداثی با توجه به مشخصات ساختمانی احداثی با قیمت جدید محاسبه و نسبت به بنای اضافی یا تبدیلی قابل وصول است

ب ساختمانهای بدون پروانه ساختمانی

بررسی وضعیت ساختمانهای فاقد پروانه پس از رسیدگی به تخلفات ساختمانی در مراجع ذی ربط و اخذ جرائم مربوطه با وصول کلیه عوارض متعلقه انجام خواهد شد. ضمناً تعیین جریمه برای عدم احداث یا کسری پارکینگ به استثناء یک واحد برای ساختمانهای مسکونی که به شرح تبصره ذیل بند یک وصول می گردد توسط کمیسیون ماده صد صرفاً بر اساس مفاد تبصره ۵ ذل ماده صد یک یا دو برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر متر مربع کسری پارکینگ خواهد بود و هرگونه اتخاذ تصمیم مبنی بر اخذ عوارض توسط شهرداری از وظایف کمیسیون ماده صد نمی باشد.

تبصره در مورد ساختمانهای مسکونی احداثی قبل از ۶۶٫۱٫۱ برابر مقررات ابلاغی شماره ۸۱۱٫۱۶۲۸۰٫۴۸۳۷۸ مورخ ۷۱٫۸٫۲۸ اقدام خواهد شد.

ج در مورد کسر پارکینگ ناشی از تبدیل یا اضافه بنای غیر مسکونی

پس از رسیدگی به تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده صد عوارض پذیره براساس دستور العمل اجرایی نحوه محاسبه وصول عوارض پذیره تجاری اداری صنعتی موضوع بخشنامه ۸۱۱٫۳۹۶۰٫۶۶۴ مورخ ۷۰٫۱٫۱۹ محاسبه و وصول خواهد شد.

محاسبه عوارض حذف پارکینگ به هنگام صدور پروانه به هنگام صدور پروانه و ارسال به کمیسیون ماده صد در صورت کسر و یا حذف آن

عوارض حذف پارکینگ منحصراً به هنگام صدور پروانه ساختمانی و تحت شرایط مندرج در تعرفه محاسبه و وصول گردد. در مواردی که مراتب تأمین پارکینگ در پروانه های ساختمانی قید می گردد ولی مالک یا مالکین از احداث آن خودداری و یا کسری پارکینگ دارند و یا پس از احداث آنها را به منظور استفاده

غیر تبدیل مینمایند موضوع در کمیسیون ماده صد قانون شهرداری مطرح و تصمیم گیری خواهد شد

 

شماره حساب جهت واریز نمودن عوارض پارکینگ

به منظور تسریع در روند احداث اجراء و توسعه پارکینگهای طبقاتی و احیای پارکینگ در نقاط مختلف شهر نسبت به واریز کلیه وجوه یا عوارض دریافتی ناشی از کسری و کمبود یا حذف پارکینگ کاربریهای مختلف و هم چنین جرایم متعلقه ناشی از عدم اجرای مقررات پارکینگ به حساب شماره ۹۱۰۰۵ سازمان ترافیک نزد بانک ملی شعبه کوکب تحت عنوان صندوق پارکینگ مفتوح گردیده است و لازم است نتیجه عملکرد موارد فوق را همه ماهه به سازمان ترافیک اعلام گردد

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب ضوابط ومقررات شهرداری

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

ضوابط و مقررات شهرک سازی بلند مرتبه سازی مجتمع سازی

وقتی ملک آنها تحت عناوین مختلف در طرح سازمانهای دولتی از جمله طرح فضای سبز اعلام موات بر اساس رای ماده ۱۲ سازمان زمین شهری تملک زمینهای املاک توسط اداره منابع طبیعی و ... قرار گرفته اند صاحبان و مالکی

آشنایی با مقررات شهرداری برای نماسازی ساختمان

وقتی ملک آنها تحت عناوین مختلف در طرح سازمانهای دولتی از جمله طرح فضای سبز اعلام موات بر اساس رای ماده ۱۲ سازمان زمین شهری تملک زمینهای املاک توسط اداره منابع طبیعی و ... قرار گرفته اند صاحبان و مالکی

مسکن در آتش تورم: دو هزار درصد رشد قیمت از دهه هشتاد تاکنون

به گزارش شش دنگ، قیمت مسکن در ایران طی دو دهه گذشته با افزایش سرسام‌آوری مواجه بوده است. این در حالی است که دستمزدها نتوانسته‌اند خود را به این تورم افسارگسیخته برسانند. این موضوع باعث شده تا رویای خا

آپارتمان [ آپارتمان سرپناهی در گذر زمان ]

از آغاز پیدایش جوامع بشری، انسان همواره به دنبال سرپناهی امن و راحت برای زندگی خود بوده است. غارها، چادرها، خانه‌های گلی و سنگی، همگی در طول تاریخ، نقش پناهگاه را برای انسان ایفا کرده‌اند. اما با گذر

راهنمای خرید آپارتمان ارزان در استانبول: فرصتی برای سرمایه‌گذاری هوشمندانه

استانبول، شهری با تاریخی غنی و فرهنگی پویا، همواره مقصدی جذاب برای زندگی و سرمایه‌گذاری بوده است. بازار مسکن این شهر نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حال، خرید آپارتمان در استانبول، به خصوص برای ک

سایت خرید و فروش املاک [خرید و فروش ملک در عصر دیجیتال]

در دنیای پرشتاب امروز، خرید و فروش ملک به امری پیچیده و زمان‌بر تبدیل شده است. یافتن ملک مناسب با قیمت ایده‌آل، مذاکره با مالکان و مستاجران، و طی کردن مراحل قانونی و اداری، چالش‌هایی هستند که هر خریدا

ازگل، الماسی در شمال تهران

ازگل، محله‌ای سرسبز و خوش آب و هوا در شمال تهران، با امکانات رفاهی و آموزشی متنوع، مقصدی ایده‌آل برای زندگی و سکونت به شمار می‌رود.

نمای مدرن ساختمان: تلفیق هنر، تکنولوژی و کارایی

نمای ساختمان، همچون لباسی فاخر، هویت و شخصیت بنا را به نمایش می‌گذارد و اولین برخورد بصری را با مخاطب رقم می‌زند. در عصر حاضر، با پیشرفت تکنولوژی و تغییر ذائقه زیبایی‌شناختی، مفهوم "نمای مدرن" به عنوا

اراج، سرزمینی سرسبز در قلب شمیران

اراج، یکی از محله‌های قدیمی و خوش آب و هوای شمیران، با وجود ساخت و سازهای متعدد، همچنان هویتی سرسبز و با طراوت را حفظ کرده است. این منطقه، در مقایسه با سایر نقاط تهران، از تراکم کمتری برخوردار بوده و

اقدسیه، اراضی اقدس الدوله (همسر ناصرالدین شاه قاجار)

اقدسیه به عنوان یکی از محله‌های اعیان‌نشین شمال تهران، از نظر موقعیت جغرافیایی، امکانات رفاهی، جاذبه‌های گردشگری و برج‌های مدرن در میان سایر محله‌های پایتخت جایگاه ویژه‌ای دارد.

قیطریه، از شکارگاه تا محله‌ امروزی

قیطریه، به عنوان یکی از محله‌های قدیمی و مرفه‌نشین شمال تهران، از نظر موقعیت جغرافیایی، امکانات رفاهی، جاذبه‌های گردشگری و برج‌های مدرن در میان سایر محله‌های پایتخت جایگاه ویژه‌ای دارد.

بازار مسکن ترکیه: تحلیلی بر پویایی‌ها، چالش‌ها، و فرصت‌ها

ترکیه، به عنوان پلی میان شرق و غرب، با جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، و طبیعی خود، و همچنین اقتصاد پویا و رو به رشد، به مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاری و سکونت تبدیل شده است. بازار مسکن این کشور، بازتابی از ا