آشنایی با انواع عوارض پذیره در شهرداری تهران

وقتی ملک آنها تحت عناوین مختلف در طرح سازمانهای دولتی از جمله طرح فضای سبز اعلام موات بر اساس رای ماده ۱۲ سازمان زمین شهری تملک زمینهای املاک توسط اداره منابع طبیعی و ... قرار گرفته اند صاحبان و مالکین چنین اراضی و املاکی بسیار ناامید شده است و دست به نذر و دعا برداشته اند و دلیل این امر تنها عدم آگاهی و اشراف آنها به قوانین است.

 آشنایی با انواع عوارض پذیره

 

 نحوه محاسبه عوارض پذیره

نحوه محاسبه و وصول عوارض تجاری اداری صنعتی موضوع مصوبه شماره ۱٫۳٫۳۴۳۵٫۲۲۴۵ مورخ ۱۳۶۴٫۳٫۶ وصول عوارض صدور پروانه های ساختمانی تجاری اداری صنعتی برابر مفاد بندهای الف و ب این دستوالعمل بوده و از تاریخ ۶۹٫۱۲٫۲۳ دستورالعملهای قبلی لغو گردیده است.

الف: تعاریف

1.     واحد مسکونی عبارت است از کلیه ساختمانهایی که برای سکونت افراد و یا خانوارها ساخته شده و شامل اتاق آشپزخانه و سرویسهای لازم باشد بدیهی است انجام پاره ای فعالیتهای شخصی مندرج در قوانین نیز در آنها مجاز خواهد بود 

2.     واحد تجاری عبارت است از کلیه ساختمانهایی که برابر تبصره ذیل بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداریها به منظور استفاده کسب و پیشه و تجارت احداث گردیده و یا در آنها واحدهای صنفی تحت پوشش قانون نظام صنفی و یا واحدهای تابع قانون تجارت فعالیت داشته باشند.

3.     واحد صنعتی عبارت است از کلیه ساختمانهایی که به منظور استفاده صنعتی و یا ایجاد کارگاه های صنعتی و دارای موافقت اصولی از مراجع ذی ربط مانند وزارت جهاد سازندگی کشاورزی صنایع سبک و سنگین و معادن فلزات ایجاد شده و یا میشوند.

4.      واحد اداری عبارت است از کلیه ساختمانهای دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی، بدیهی است سایر ساختمانهایی که از شمول بندهای ۱ و ۲ و ۳ خارج باشند مشمول تعریف واحد اداری میشوند.

تبصره مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و نهادهای انقلاب اسلامی که با اصول بازرگانی اداره میشوند و مشمول پرداخت مالیات هستند از نظر پرداخت عوارض پذیره، تجاری محسوب می شوند.

5.     نحوه محاسبه عوارض پذیره برای محاسبه عوارض پذیره یک متر مربع از یک واحد تجاری اداری و صنعتی مطابق جدول ۱-۵ استفاده میشود.  

 

جدول ۱-۵ عوارض پذیره یک متر مربع از واحد تجاری، اداری صنعتی

ردیف

طبقات

تجاری (۱)

اداری (۲)

صنعتی (۳)

۱

هم کف

۵۲

۳P

P

۲

زیرزمین

P

۲٫۵۳

۰۵P

۳

اول

۲٫۵۴

YP

 

۴

دوم

۲٫۲۵۲

۱٫۵۲

 

۵

سوم به بالا

۱٫۷۵۳

 

۰٫۳۵۲

۶

انباری

P

P

 

Y

نیم طبقه

۰٫۵۲

۰٫۵۲

 

 

 

ملاحظات

·        قیمت منطقه ای که عبارتست از آخرین ارزش معاملاتی زمین که ملاک عمل اداره امور اقتصادی و دارایی هر شهر بوده و در اجرای ماده ۶۴ قانون مالیاتهای مستقیم تعیین و ابلاغ می گردد.

·        در محاسبه عوارض پذیره زمینی دارای چند بر باشد قیمت منطقه ای گران ترین بر ملک مشرف به معبر محاسبه خواهد شد.

مثال: عوارض پذیرنده یک واحد تجاری در دو طبقه همکف و زیرزمین به متراژ هر طبقه ۱۰۰ متر مربع به قیمت منطقه ای ۱۰۰۰۰ ریال به شرح زیر خواهد بود

عوارض پذیره یک متر مربع هم کف با توجه به ردیف یک ستون یک مطابق جدول ۱-۵

۵×۱۰۰۰۰-۵۰

عوارض پذیره طبقه همکف

۵۰۰۰۰×۱۰۰ ۵۰

عوارض پذیره یک متر مربع زیرزمین با توجه به ردیف دو ستون یک جدول ۱-۵

عوارض پذیره زیرزمین

۳۰۰۰۰×۱۰۰-۳۰

كل عوارض پذیره دو طبقه

5000000+3000000=8000000 ریال

برای محاسبه عوارض پذیره یک متر مربع چند واحد تجاری اداری از جدول ۲-۵ استفاده می شود

 

جدول ۲-۵ عوارض پذیره یک متر مربع از چند واحد تجاری اداری با ارتفاع و دهنه مجاز

ردیف

طبقات

تجاری (۱)

اداری (۲)

۱

هم کف

 

۰٫۳p(+۱۰)

۲

زیرزمین

۰٫۳p(N+۱۰)

۰٫۲۵ (۱۰)

۳

اول

۰٫۲۵ (۱۰)

 

۴

دوم

۰٫۲۲۵ (۱۰)

۰٫۱۵ (۱۰)

۵

سوم به بالا

 

۰٫۱۲(N+۱۰)

۶

انباری

۰٫۱p(N+۱۰)

 

Y

نیم طبقه

۰٫۰۵ (۱۰)

۰٫۰۵ (۱۰)

 

ملاحظات :

N:تعداد واحد تجاری یا اداری و حداقل آن برابر با ۲ میباشد.

منظور از ارتفاع و دهنه مجاز ضوابط اعلام شده از سوی طرح های تفضیلی است.

مثال عوارض پذیره ۲۰ واحد تجاری در طبقه همکف و ۱۰ واحد تجاری در طبقه اول یک مجتمع تجاری به متراژ طبقه همکف ۲۰۰ متر مربع و طبقه اول ۱۰۰ متر مربع در محله ای که قیمت منطقه ای آن ۱۰۰۰۰ ریال است به شرح زیر خواهد بود.

ریال ۱۰۰۰۰-p

عوارض پذیره یک متر مربع طبقه همکف از ردیف یک ستون یک جدول ۲-۵

۰٫۵×۱۰٫۰۰۰ (۲۰۱۰) - ۱۵۰٫۰۰۰

عوارض پذیره طبقه همکف

عوارض پذیره یک متر مربع طبقه اول از ردیف سه ستون یک جدول ۲-۵

ریال ۵۰۰۰۰ (۱۰۰۱۰) ۱۰۰۰۰×۰٫۲۵ 

عوارض پذیره طبقه اول

کل عوارض پذیره مجتمع تجاری

۰۳۵۰

چنان چه دهنه و ارتفاع مغازه ها برابر با ضوابط شهرسازی دهنه و ارتفاع مجاز اعلام شده توسط طرح تفصیلی نباشد عوارض پذیره یک متر مربع واحد تجاری از جدول ۳-۵ محاسبه میشود.

جدول ۳-۵ عوارض پذیره یک متر مربع از واحد تجاری اداری صنعتی با ارتفاع و دهنده مغایر ضوابط مجاز اعلام شده توسط طرح تفصیلی هادی

 

ردیف

طبقات

تجاری (۱)

دارای (۲)

۱

هم کف

 

 

۲

زیرزمین

 

 

۳

اول

 

 

۴

دوم

 

 

۵

سوم به بالا

 

 

۶

انباری

 

 

Y

نیم طبقه

 

 

 

ملاحظات

طول دهنه به متر

طول دهنه به متر

H طول ارتفاع به متر

طول ارتفاع مجاز به متر 

دهنه و ارتفاع کمتر از ضوابط مجاز ملاک عمل نخواهد بود و عیناً مطابق با جدول ۲-۵ و ۱-۵ محاسبه می شود.

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتب کاربردی

 

توضیحات

دهنه مورد نظر برای هر مغازه یعنی بر هر مغازه در این دستور العمل عبارت است از فاصله بین دو تیغه بنابراین چنان چه یک مغازه دارای چند درب باشد ملاک محاسبه دهنه مجاز است و به اضافه طول آن عوارض پذیره تعلق خواهد گرفت و چنانچه دهانه ها از جهات مختلف باشند فقط اضافه بر دهانه مجاز از بزرگترین بر مغازه ملاک عمل خواهد بود.

مثال: دو مغازه به ابعاد ۳۴ و ۴۳ در یک خیابان مورد نظر است قیمت منطقه ای ۵۰۰۰۰ ریال و برابر اعلام طرح تفصیلی دهنه و ارتفاع مجاز به ترتیب ۳ و ۴ متر میباشد

 

جدول محاسبه طول وعرض 

 

الف: مغازه (۳۴) با استفاده از ردیف یک ستون یک جدول ۱-۵

ریال ۳۰۰۰۰۰۰ - ۱۲×۵۵۰۰۰۰

ب :مغازه (۴۳) با استفاده از ردیف یک ستون یک جدول ۳-۵

عوارض پذیره یک متر مربع

۱۲۲۷۵۰۰۰ - ۳۳۰

چنان چه تعداد مغازه ها از یک باب بیشتر باشد برای محاسبه از فرمول کلی زیر استفاده میکنیم.

قیمت منطقه ای 

 

N تعداد مغازه ها بیش از یک باب

L طول دهنه به متر

L - طول دهنه مجاز به متر

H ارتفاع به متر

H- ارتفاع مجاز به متر

جدول ۴-۵ میزان ضریب M در طبقات

 

ردیف

طبقات

تجاری (۱)

اداری (۲)

صنعتی (۳)

۱

هم کف

%۱۰۰

۱۶۰

۱۰۰

۲

زیرزمین

۱۶۰

۵۰

۵۰

۳

اول

۵۰

۴۰

بقیه حالات ۳۵

۴

دوم

۴۵

./۳

۵

سوم به بالا

۳۵

٢٠

۶

انباری

۲۰

۲۰

نیم طبقه

-/۰۱

۱۰

 

توضیحات

1.     در زمان صدور پروانه ساختمانی واحدهای تجاری اداری صنعتی فقط عوارض پذیره محاسبه و دریافت میشود و دریافت وجه دیگری تحت هر عنوان و یا عوارض صدور پروانه ساختمانی مجاز نمی باشد.

تبصره : در ساختمانهای مختلط مسکونی تجاری و عوارض زیربنای مساحت مسکونی وفق مقررات و ضوابط مربوط دریافت خواهد شد. 

2.     محاسبه عوارض پذیره بر اساس قیمت منطقه ای روز در زمان محاسبه میباشد که عبارت است از آخرین ارزش معاملاتی زمین که ملاک عمل اداره امور اقتصادی و دارایی میباشد و در اجرای ماده ۶۴ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال ۱۳۶۷ تعیین و ابلاغ می گردد.

تبصره در صورت تغییر نمودن ارزش معاملاتی زمین قیمت منطقه ای چنان چه جهت مقادیری از زیربنا عوارض پذیره بر اساس ارزش معاملاتی قبلی زمین محاسبه و دریافت شده باشد آن مقدار زیربنا مشمول قیمت ارزش معاملاتی زمین در زمان محاسبه نخواهد بود.

3.     عوارض پذیره مجتمع های اداری و تجاری مانند پاساژ تیمچه سرای تا ده متر عمق بر اساس قیمت منطقه ای جبهه اول و مازاد بر ۲۰ متر عمق بر اساس ۶۰ قیمت منطقه ای جبهه اول در صورتی که از قیمت منطقه ای جبهه های بعدی کمتر نباشد که در این صورت قیمت منطقه ای جبهه های بعد ملاک عمل خواهد بود محاسبه شود.

تبصره نیم طبقه احداثی در داخل سطوح تجاری در زمان محاسبه عوارض پذیره تجاری صرفاً مساحت نیم طبقه ایجاد شده ملاک محاسبه است و عمق جبهه بر اساس بند ۳ خواهد بود.

4.     عوارض پذیره ساختمانهای صنعتی بر اساس قیمت منطقه ای جبهه اول (اصلی) محاسبه شود. در تعمیرگاهها کارگاهها و انبارها که مشمول تعریف ساختمان صنعتی هستند علاوه بر عوارض پذیره متعلقه که در فرمول جهت بناهای احداثی از جدول مربوطه محاسبه میگردد، فضای باز ملک (محوطه پس از کسر بر اصلاحی نیز مشمول عوارض پذیره میگردد و مقدار آن برابر . ۱٫۴ خواهد بود.

تبصره در اماکن موضوع این بند در زمان درخواست توسعه بنا چنان چه عوارض پذیره محوطه اخذ نگردیده باشد علاوه بر عوارض پذیره بنای مورد درخواست عوارض پذیره محوطه نیز طبق فرمول فوق محاسبه و وصول خواهد شد.

5.     در خصوص تبدیل یک واحد تجاری به چند واحد چنان چه دایر بودن واحد تجاری از نظر ضوابط شهرسازی بلامانع بوده و عوارض پذیره متعلقه دریافت نشده باشد عوارض پذیره تجاری سطح احداثی از جدول (۲-۵) محاسبه و دریافت خواهد شد و چنان چه عوارض پذیره واحد تجاری احداثی دریافت شده باشد عوارض پذیره از فرمول MPS محاسبه و برای کل سطح تجاری دریافت

خواهد شد.

6.      انباری تجاری واقع در زیرزمینها یک برابر قیمت منطقه ای در مساحت و انباری واقع در طبقه هم کف با پنج سوم برابر قیمت منطقه ای در مساحت محاسبه و تعیین عمق جبهه، طبق بند ۳ خواهد بود.

7.     . واحدهای تجاری و اداری که به صورت مجموعه و یا پاساژ باشد در صورتی که کل پلاک دارای سند مالکیت به نام متقاضی و یا متقاضیان باشد و درخواست صدور پروانه برای کل پلاک نمایند کلیه سطوح اعم از راهرو و راه پله و سرویس مشمول عوارض پذیره خواهد شد. چنانچه یک یا چند واحد تجاری از مجموع دارای سند مالکیت مستقل باشد سطح تجاری مفید مشمول عوارض پذیره است.

8.     ضریب عوارض پذیره برای ایجاد یک باب مغازه حداکثر تا سی متر مربع در یک پلاک ثبتی واقع در محدوده ۲۵ ساله خدمات شهری از پنج به سه کاهش می یابد.

9.     نحوه محاسبه عوارض پذیره واحدهای تجاری واقع در محدوده بازار با توجه به مصوبه مورخ ۶۴٫۳٫۶ متعاقباً اعلام خواهد شد.

10.برای صدور پایان کار ساختمانی ساختمانهای تجاری اداری صنعتی که پروانه ساختمانی آنها قبل از مصوبه ۲۲۴۵٫ ۱٫۳٫۳۴۳۵ - ۶۴٫۳٫۶ صادر شده و تخلفی از مفاد پروانه ندارند عوارض پذیره وصول نخواهد شد.

11. ساختمانهایی که دارای تخلف تجاری یا اداری یا صنعتی بوده و تا قبل از بخشنامه ۱٫۳٫۲۲۴۵ مورخ ۶۴٫۳٫۶ در کمیسیونهای ماده صد و یا محاکم قضایی ذی ربط منتهی به صدور رأی شده و حکم صادره قطعیت یافته باشد برای صدور پایان کار ساختمانی مشمول پرداخت عوارض پذیره نخواهند بود.

تبصره در مورد ساختمانهایی که قبل از ابلاغ بخشنامه فوق الذکر به بهره برداری رسیده و تخلف ساختمانی دارند چنانچه سوابق کسبی معتبر قبل از مرداد ماه ۱۳۵۲ داشته و تخلفات مذکور نیز قبل از مرداد ماه ۱۳۵۲ انجام شده باشد پس از طرح موضوع در کمیسیون ماده صد، چنان چه رأی کمیسیون بر ابقاء بنا باشد مشمول پرداخت عوارض پذیره نمی باشد چنان چه تخلفات مذکور بعد از مرداد ماه ۱۳۵۲ باشد پس از صدور رأی کمیسیون ماده صد عوارض پذیره فقط نسبت به بنای خلاف وصول خواهد شد. 

12. برای صدور پروانه ساختمانی واحدهای تجاری اداری صنعتی در هنگام نوسازی و تجدید بنا در حد متراژ و تعداد و دهنه و وضعیت مندرج در پروانه قبلی چه قبل و چه بعد از تصویب طرح جامع و یا آخرین گواهی پایان کار تخفیفی معادل ۸۰ عوارض پذیره موضوع بند (الف -۵) منظور خواهد شد. مشروط بر این که عوارض ساختمانهای مورد نظر عیناً مطابق مفاد پروانه ساختمانی احداث شده و دارای گواهی پایان کار باشند. بدیهی است چنانچه بنا بدون پروانه ساختمانی ایجاد شده و یا دارای تخلف از مفاد پروانه باشند پس از طرح موضوع در کمیسیون ماده صدور رعایت بند ۱۱ این بخشنامه مشمول تخفیف این بند خواهند شد.

13. در مورد خانواده های معظم شهدا مفقودالاثرها به ولی شهید و مفقود الاثر که سرپرستی خانواده تحت تکفل شهید یا مفقود الاثر را به عهده دارد و یا پدر و مادری که تحت سرپرستی شهید یا مفقود الاثر بوده اند تخفیفی معادل %۷۹ و جانبازان به ازاء هر ۱۰ معلولیت و آزادگان به ازاء هر سال اسارت تخفیف معادل ۱۰ عوارض پذیره یک واحد تجاری حداکثر تا ۵۰ متر مربع به شرط مجاز بودن احداث مغازه از نظر ضوابط شهرسازی برای یک بار منظور میشود.

تبصره چنان چه خانواده ای دارای بیش از یک شهید و یا مفقود الاثر باشد و سرپرستی خانواده تحت تکفل هر دو را به عهده داشته باشد از تخفیفی معادل ۱۰۰ استفاده خواهند کرد.

14. رزمندگان به ازاء هر سال خدمت در جبهه با معرفی و تأیید نیروهای مسلح نظامی و انتظامی) و یا ستاد پشتیبانی جبهه جنگ جهاد سازندگی از ۱۰ تخفیف عوارض پذیره یک واحد تجاری (حداکثر تا ۷۰ تا ۵۰ متر مربع به شرط مجاز بودن احداث مغازه از نظر ضوابط شهرسازی برای یک بار استفاده خواهند کرد.

15. جانبازان و آزادگان علاوه بر استفاده از مزایای بند ۱۳ به ازاء هر سال خدمت در جبهه از مزایای بند ۱۴ نیز استفاده خواهند کرد.

16. اماکن مذهبی شامل مساجد تکایا حسینیه ها و اماکن مذهبی اقلیتها و کلیه مراکز آموزشی آموزش عالی بهداشتی و درمانی ورزشی و مراکز فرهنگی و هنری از تخفیف معادل ۱۰۰٪ عوارض پذیره موضوع بند (الف - (۵) استفاده خواهند کرد.

17. کلیه ساختمانهای اداری دولتی از تخفیف معادل ۵۰ عوارض پذیره موضوع بند (الف - ۵) استفاده خواهند کرد. 

 

آشنایی با ضوابط مقررات و ملاک عمل شهرداری ها

                                   

تبصره بدیهی است تخفیفهای بند ۱۶ و ۱۷ شامل مراکزی است که از دستگاه های مسئول و در ارتباط با موضوع مجوز قانونی لازم در رابطه با احداث یا تأسیس و یا بهره برداری را اخذ نموده باشند.

تذکرات مهم

تذكر 1 واحدهای صنفی مشمول تخفیفهای مقرر در بند ۱۶ و ۱۷ نمی گردد.

تذکر ۲ نظر به این که آراء صادره در مورد تخلفات ساختمانی بایستی ظرف حداکثر دو ماه به مرحله اجرا درآید و در غیر این صورت مجدداً قابل طرح در کمیسیون خواهد بود. لذا در مورد بند ۱۱ توضیحات آراء صادره قبل از تاریخ ۶۴٫۳٫۶ در صورتی قطعیت یافته تلقی می گردد که جریمه مقرر را قبل از آن تاریخ پرداخت و اگر جریمه تقسیط نیز شده باشد حداقل یک قسط آن پرداخت شده قبل از تاریخ ۶۴٫۳٫۶ باشد.

تذکر ۳ پرونده های در دست اقدام که عوارض پذیره آنها با مقررات ملاک عمل وقت قبل از ابلاغ این دستورالعمل پرداخت شده در صورت تقسیط اولین قسط آن قبل از ابلاغ این دستورالعمل پرداخت شده باشد از شمول این دستور العمل مستثنی میباشند.

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب ضوابط ومقررات شهرداری

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

 

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

خانه‌های ویلایی کوچک در ایران: تجربه‌ای متفاوت از زندگی

در میان هیاهوی زندگی شهری و آپارتمان‌های تنگ و تاریک، خانه‌های ویلایی کوچک، همچون نگینی درخشان، روزنه‌ای به سوی آرامش و طبیعت می‌گشایند. این خانه‌ها که در گوشه و کنار ایران، از شمال سرسبز تا جنوب گرم

اجاره سوئیت کوچک در تهران: سفری به قلب پایتخت با بودجه‌ای محدود

زندگی در کلان‌شهری پرهیاهو مانند تهران، گاهی نیاز به مکانی دنج و خلوت برای استراحت و تجدید قوا دارد. اینجاست که سوئیت‌های کوچک، به عنوان گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و کاربردی، به یاری شما می‌آیند. اما اجار

قوانین پیش‌فروش آپارتمان: از حقوق قانونی تا چالش‌های پیش‌رو

در دنیای پرشتاب املاک و مستغلات، پیش‌خرید آپارتمان به عنوان یک گزینه جذاب برای سرمایه‌گذاری و خانه‌دار شدن مطرح است. اما در این مسیر، پیچیدگی‌های قانونی و چالش‌های احتمالی وجود دارد که آگاهی از آنها ب

آشنایی با محله امام زاده حسن واقع درمنطقه 17 شهرداری تهران

محله امامزاده حسن تهران محله‌ایی مذهبی و سنتی است که در جنوب شهر تهران قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین بازارها و مراکز مذهبی را در دل خود جای داده است و محل عبور و مرور افراد بسیاری است. امروزه این محله

خرید خانه با وام در تهران، رویای خانه‌دار شدن با وام؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

تهران، شهری که قلب تپنده ایران است، همواره رؤیای بسیاری برای سکونت بوده است. اما با افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر، خرید خانه در این کلان‌شهر به چالشی بزرگ تبدیل شده است. در این میان، وام مسکن به عن

خرید ویلا در گرجستان: فرصتی برای سرمایه‌گذاری و لذت بردن از طبیعت بکر

گرجستان، سرزمینی با طبیعتی خیره‌کننده و فرهنگی غنی، به مقصدی جذاب برای خرید ویلا تبدیل شده است. این کشور با کوهستان‌های باشکوه، سواحل زیبا، و شهرهای تاریخی، فرصتی استثنایی برای سرمایه‌گذاری و لذت بردن

راهنمای خرید خانه ارزان در تهران: خانه‌دار شدن در قلب تپنده ایران

تهران، شهری پرجنب‌وجوش و پویا، همواره رویای بسیاری برای زندگی و کار بوده است. اما افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر، خرید خانه در این کلان‌شهر را به چالشی بزرگ تبدیل کرده است. با این حال، هنوز هم می‌تو

آشنایی با محله طرشت واقع در منطقه 2 شهرداری تهران

طرشت در منطقه 2 شهرداری تهران قرار دارد و از شمال به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، از جنوب به خیابان آزادی، از شرق به بلوار شهید تیموری و شهید جواد اکبری و از غرب به بزرگراه محمدعلی جناح محدود می‌شود. دس

اجاره ویلا با خانم خاور و دستپخت شمالی بی‌نظیرش

این مقاله به معرفی ویلا های خانم خاور و اقامتگاه های شمال میپردازد. این ویلا با فضایی آرام و دلنشین، پذیرای مهمانانی است که به دنبال تجربه اقامتی متفاوت و لذت بردن از غذاهای محلی هستند. حضور خانم خاور

سرمایه‌گذاری در مغازه: مسیری پر چالش اما پربازده

در دنیای پر تلاطم اقتصاد امروز، سرمایه‌گذاری در مغازه می‌تواند همچون چراغی در دل تاریکی بدرخشد. مغازه‌ها، به عنوان قلب تپنده‌ی بازار، همواره نقشی کلیدی در چرخه‌ی اقتصادی داشته‌اند. اما آیا سرمایه‌گذار

آپارتمان قسطی در شیراز: گزینه‌ای مناسب برای خانه‌دار شدن

شیراز، شهری با تاریخ و فرهنگ غنی، همواره مورد توجه بسیاری برای زندگی و سرمایه‌گذاری بوده است. با این حال، افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر، خرید خانه را برای بسیاری دشوار کرده است. در این میان، خرید آ

کارشناسی قیمت ملک: فرایندی حیاتی در معاملات ملکی

در دنیای پویای معاملات ملکی، کارشناسی قیمت ملک به عنوان یک ستون استوار برای تضمین شفافیت و عدالت در معاملات عمل می‌کند. این فرایند تخصصی، با تکیه بر دانش و تجربه کارشناسان خبره، به تعیین ارزش واقعی یک