مقررات و ضوابط تأمین پارکینگ ساختمان خارج از محدوده ۵ ساله

وقتی ملک آنها تحت عناوین مختلف در طرح سازمانهای دولتی از جمله طرح فضای سبز اعلام موات بر اساس رای ماده ۱۲ سازمان زمین شهری تملک زمینهای املاک توسط اداره منابع طبیعی و ... قرار گرفته اند صاحبان و مالکین چنین اراضی و املاکی بسیار ناامید شده است و دست به نذر و دعا برداشته اند و دلیل این امر تنها عدم آگاهی و اشراف آنها به قوانین است.

مقررات و ضوابط تأمین پارکینگ ساختمان خارج از محدوده ۵ ساله

 

نقشه حدود سه گانه ضوابط پارکینگ در خارج محدوده پنج ساله

حدود سه گانه ضوابط پارکینگ در خارج از محدوده پنج ساله صدور پروانه مطابق نقشه ۱:۳۰۰۰۰ پیوست حد فاصل منطقه یک و دو در طرف شرق تهران در ادامه خیابان مازندران تا حد محدوده ۲۵ ساله و در غرب در امتداد خیابان آزادی و حد فاصل بین منطقه ۲ و ۳ در شرق تهران در امتداد خیابان پیروزی و در غرب در امتداد ضلع جنوبی فرودگاه مهرآباد تا حد رودخانه کن ملاک عمل خواهد بود. (۱۶۸۵ دش - ۵۹٫۴٫۲۳)

احداث پیلوت (پارکینگ) و زیرزمین

-۱- احداث پیلوت پارکینگ و زیرزمین با نوع استفاده مجاز در حد درصد مجاز بلامانع میباشد و جز تراکم محسوب نمی گردد. (به استثناء باغات

-۲- در مورد املاکی که دارای طرح اصلاحی یا اجرایی بوده و عرض گذر در حال حاضر به تأیید شورای معماری منطقه تا عبور از اتومبیل از گذر وضع موجود با عرض کمتر از ۶ متر تا ورود به داخل ملک مورد تقاضا و محل پارکینگ مربوطه عملاً امکان پذیر نباشد دریافت حق پارکینگ الزامی است لیکن احداث پیلوت به درخواست متقاضی به عنوان فضای باز ضمن رعایت ضوابط مربوطه به پارکینگ بلامانع است. بدیهی است در صورت تأمین دسترسی و اجرای طرح از پیلوت به عنوان پارکینگ استفاده خواهد شد.

-۳- در صورتی که زیرزمین احداث نگردد ایجاد سی (۳۰) متر مربع تأسیسات در پیلوت بلامانع و جزء تراکم ساختمان محسوب نمی گردد.

معابر دارای اصلاحی با عرض موجود کمتر از ۶ متر و اخذ عوارض پارکینگ

به هنگام صدور پروانه ساختمانی اراضی و املاک واقع در بر معابر با عرض موجود کم تر از شش (۶) متر که پس از رعایت بر اصلاحی به شش (۶) متر یا بیشتر تبدیل خواهد شد چنان چه به تأیید شورای معماری منطقه عبور اتومبیل از گذر در وضع موجود با عرض کمتر از شش متر تا ورود به داخل ملک مورد تقاضا و محل پارکینگ مربوطه عملاً امکان پذیر باشد عوارض پارکینگ به تعداد پارکینگهای تأمین شده دریافت نخواهد شد. (۸۰٫۷۵۰۱۹۰۳۷ - ۷۵٫۱۱٫۲۰) 

 

شیوه تأمین پارکینگ پلاکهای دارای دسترسی سواره

پلاک هایی که به موجب مقررات ملاک عمل دارای دسترسی سواره میباشند، مالکین آنها بایستی پارکینگ مورد نیاز ساختمان خود را احداث نماید مگر این که به موجب سایر بندهای شش گانه دستور العمل تعرفه عوارض حذف پارکینگ موضوع بخشنامه شماره ۱۰٫۱۴۴۵۰ - ۷۱٫۴٫۲ احداث پارکینگ مقدور نباشد (۸۱۱٫۲۶۶۵۲-۷۱٫۱۲٫۳).

گزارش درختان حاشیه معابر جهت امکان ورود اتومبیل به ملک

با توجه به اهمیت حفظ فضای سبز موجود مأمورین بازدید که درختان حاشیه معابر را نیز در گزارش خود قید نموده و مهندسین کنترل نقشه نیز در تصویب نقشه های ساختمانی وضعیت درختان را مدنظر قرار دهند تا ورود اتومبیل مستلزم قطع درختان حاشیه معابر نگردد (۸۱۱٫۷۹۷۶-۷۰٫۸٫۱۴)

ممنوعیت استفاده از سطح واقع در حریم خطوط انتقال برق فشار قوی جهت پارکینگ

استفاده از سطح واقع در حریم خطوط انتقال برق فشار قوی جهت پارکینگ در مازاد فضای باز به دلیل ایجاد مانع در امر ایمنی و تعمیر و سرویس به موقع خطوط فشار قوی ،گذرنده، مقدور نمی باشد.

(۷۰٫۷٫۳۰ ۸۱۱٫۳۲۱۶)

شیوه تأمین پارکینگ در مازاد فضای باز

به شرط آن که مانور اتومبیل تأمین باشد در مازاد فضای باز به ازاء هر ۱۵ متر مربع، یک واحد پارکینگ

صدور پروانه منظور میگردد. (۴۲۰٫۱۲۹۸۳-۶۲٫۱۱٫۸ شورای هماهنگی

پیش بینی راه ورودی پارکینگ از قسمت فضای آزاد ساختمان

پیش بینی راه ورودی پارکینگ رمپ از قسمت فضای آزاد ساختمان بلامانع بوده ولیکن در هر حال راه ورودی جز فضای پارکینگ ساختمان نخواهد بود. بند ۳ صورت جلسه ۷۸ ۵۱٫۲٫۲۵ شورای هماهنگی اجرای شیب مثبت جهت رمپ پارکینگ

اجرای شیب مثبت جهت رامپ پارکینگ با رعایت ضوابط نورگیری زیرزمین و سایر مقررات بلامانع است

 

مشاهده ومطالعه خلاصه کتب کاربردی

 

پارکینگ مورد نیاز واحدهای مسکونی

برای واحدهای مسکونی جمعی که در منطقه یک تقسیم بندی حوزه سه گانه پارکینگ قرار دارند و هم چنین واحدهای مسکونی جمعی حوزه مختلط سابق برای هر آپارتمان تا دویست متر مربع یک واحد و بیش از آن یک و نیم واحد پارکینگ باید پیش بینی و منظور گردد (۵۸۴٫ش - ۵۴٫۱٫۱۷)

پارکینگ مورد نیاز ساختمانهای مسکونی

معیار پارکینگ مورد لزوم ساختمانی مسکونی به شرح زیر است

الف - ساختمانهایی که دارای یک واحد مسکونی میباشند و سطح ناخالص طبقات آنان با زیرزمین از۱۵۰ متر مربع کمتر باشد احداث پارکینگ الزامی نیست در صورتی که سطح ناخالص طبقات بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر مربع باشد یک واحد و چنانچه سطح ناخالص طبقات از ۲۰۰ متر مربع بیشتر باشد به دو محل پارکینگ احتیاج است.

ب ساختمانهایی که دارای بیش از یک واحد مسکونی میباشند.

در حوزه یک تقسیم بندی سه گانه تا مساحت ۲۰۰ متر مربع خالص آپارتمان مسکونی یک واحد و بیش از ۲۰۰ متر مربع ۱٫۵ واحد پارکینگ محاسبه خواهد شد. در حوزه ۲ و ۳ تقسیم بندی سه گانه چنان چه مساحت خالص آپارتمان تا ۱۰۰ متر مربع باشد نیم واحد و بین ۱۰۰-۲۰۰ متر مربع یک واحد و بیشتر از ۲۰۰ متر مربع ۱٫۵ واحد محاسبه خواهد شد.

ج ساختمانهای مسکونی واقع در بلوک ۲ مختلط سابق مشابه ضوابط بلوک یک تقسیم بندی محاسبه خواهد شد. (۴۲۰٫۱۵۹۵۲ - ۶۴٫۹٫۲۸)

شیوه تامین پارکینگ در باغات

تأمین پارکینگ در فضای باز باغات در صورت امکان مانور اتومبیل با توجه به درختان موجود و بدون قطع درخت بلامانع است (۴۰٫۲۶۲۵۷ - ۶۵٫۱۲٫۱۱)

پارکینگ مورد نیاز مشاغل مجاز در ساختمانهای مسکونی

چنان چه مالکین زمینها در حوزه استفاده از اراضی مسکونی درخواست احداث ساختمان برای فعالیت های ششگانه مندرج در فراز پایانی بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری دفتر وکالت مطب دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق دفتر روزنامه و مجله و دفتر مهندسی را دارند نقشه های ساختمانی را بر همین اساس با پیش بینی پارکینگ کافی بر اساس استفاده اداری تهیه نمایند تا پس از اتمام ساختمان اجازه استفاده غیر مسکونی از ساختمان خود را داشته باشند چون این فعالیتها ترافیک بیشتری نسبت به محل های مسکونی جذب میکند و لازم است برای فعالیتهای ششگانه فوق پارکینگ بر اساس استفاده اداری منظور گردد چنان چه از محلهایی که طبق نقشه برای استفاده مسکونی منظور شده استفاده غیر اعم از موارد ششگانه فوق و غیره میشود مراتب باید با درخواست تعطیل محل به کمیسیون ماده ۱۰۰ احاله شود. (۷۷۵۹٫ش - ۵۵٫۳٫۶)

تامین پارکینگ در پیلوت و زیرزمین

در خصوص نحوه تأمین پارکینگ و کاهش سطح اشغال ساختمانها و همچنین شرایط احداث سرایداری مقررات ذیل ابلاغ گردیده است

۱- پارکینگهای مورد نیاز ساختمانها فقط در پیلوت زیرزمین و مازاد فضای باز قابل تأمین بوده و استفاده از فضای باز غیر مازاد جهت این منظور ممنوع میباشد.

2- احداث پیلوت با ارتفاع مجاز به منظور استفاده از پارکینگ و فضای باز کودکان به میزان سطح

3- احداث بنا جهت سرایداری به صورت مشاع و غیر قابل تفکیک به مساحت چهل متر مربع در صورت دارا بودن شرایط بهداشتی فقط در زیرزمین و بدون احتساب در تراکم در ساختمانهایی که تعداد واحدهای مسکونی آن ده واحد بیشتر میباشد بلامانع است.

۴ به منظور ایجاد فضای باز بیشتر در صورت کاهش سطح اشغال ساختمان در کاربری مسکونی در پلاکهایی واقع در بر معابر کمتر از ۱۲ متر با مساحت پانصد متر مربع و بالاتر، احداث بنای مسکونی در حد تراکم مجاز تا یک طبقه بیش از طبقات مجاز بلامانع است با رعایت اصول شهرسازی در این گونه موارد احداث زیرزمین با حداکثر سطح اشغال مجاز بلامانع میباشد.

۵ سطح مورد نیاز جهت هر واحد پارکینگ در فضای باز مازاد به شرط امکان مانور اتومبیل ۱۵ متر مربع محاسبه می گردد.

۶ پیش بینی دو واحد پارکینگ از مجموع پارکینگهای مورد نیاز پشت سر هم بلامانع است.

7- نحوه محاسبه پارکینگ جهت کلیه ساختمانهای غیر مسکونی در هر سه حوزه تقسیم بندی پارکینگ مطابق 8- حوزه یک محاسبه و در هر صورت بازاء هر واحد تجاری با مساحت حداکثر سی و  سه متر مربع یا اداری با مساحت حداکثر پنجاه متر مربع و حداقل یک واحد پارکینگ مورد نیاز است.

کلیه مواردی که قبل از ابلاغ این مصوبه (۷۱٫۴٫۴) بر اساس صورت جلسه ۵۰ کمیسیون ماده پنج و مقررات قبلی پروانه یا عدم خلاف و گواهی پایان ساختمان اخذ نموده اند و یا دارای مصوبه موردی میباشند و یا مراحل صدور پروانه انجام و فیشهای عوارض زیربنا پرداخت گردیده باشد از این مصوبه مستثنی میباشد بند ۱ صورت جلسه ۲۰۰ کمیسیون ماده پنج - ۱۱۴٫۴۰۰۲ - ۷۱٫۴٫۴)

شیوه محاسبه پارکینگ برای انبار تجاری

محاسبه پارکینگ برای انبار تجاری مطابق فرمول محاسبه برای سطح تجاری عمل شده و در صورتی که انبار ارتباط مستقیم با مغازه نداشته باشد هم به همین طریق عمل میگردد (۱۶۵۷۲ ش - ۶۲٫۱۰٫۲). پارکینگ مورد نیاز مطب پزشکان در ساختمانهایی که پروانه ساختمانی آن به عنوان مسکونی صادر شده چنان چه مطب دائر شده و یا بخواهند دائر نمایند ما به التفاوت عوارض پارکینگ باید بر اساس ضوابط مربوط به ادارات اخذ ولی برای ساختمانهایی که بعد از این تاریخ احداث میگردد میباید نوع استفاده برای مطب پیش بینی و بر اساس ضوابط پارکینگ تأمین نمایند. (۵۲۸ م ش - ۵۵٫۱۱٫۱۹).

پارکینگ مورد نیاز مساجد

صدور پروانه ساختمانی مساجد بدون منظور داشتن محل پارکینگ بلامانع است. (بند ۶ صورت جلسه ۵۱٫۱٫۲۹-۷۳ شورای هماهنگی

پارکینگ مورد نیاز گرما به ها

پارکینگ مورد نیاز گرمابه ها به ازاء هر نمره خصوصی در منطقه یک تقسیم بندی حوزه سه گانه پارکینگ معادل ۱٫۳ واحد در منطقه دو معادل ۱٫۶ واحد و در منطقه ۳ معادل ۱٫۱۰ واحد پارکینگ منظور می گردد.

تبصره در حمام های عمومی مبنای محاسبه پارکینگ تعداد دوشهای منظور شده در نقشه های ساختمانی خواهد بود. بند ۹ صورت جلسه ۱۱۰ - ۵۱٫۱۱٫۱۱ شورای هماهنگی 

پارکینگ مورد نیاز خوابگاههای دانشجویی و پانسیونها

برای احداث خوابگاههای دانشجویی به ازاء هر اتاق خواب ۱۵) (متر مربع یک دهم واحد پارکینگ باید در نظر گرفته شود و پارکینگ مورد نیاز واحدهای اداری این گونه ساختمانها مطابق با پارکینگ مورد نیاز ساختمانهای اداری خواهد بود. (۴۲۰٫۷۸۸۰ - ۶۶٫۲٫۲۴)

پارکینگ مورد نیاز درمانگاه ها

تعداد محلهای پارکینگ مورد نیاز درمانگاهها که در مقررات پارکینگ طرح جامع پیش بینی نشده بر اساس ضوابط پارکینگ دفاتر محاسبه میگردد بند ۶ صورت جلسه ۹۴ ۵۱٫۶٫۱ شورای هماهنگی

پارکینگ مورد نیاز بیمارستانها

پارکینگ مورد نیاز بیمارستانها واقع در مناطق ۱ و ۲ و ۳ حوزه سه گانه پارکینگ به شرح زیر میباشد

۱ در حوزه یک برای هر چهار تخت یک واحد پارکینگ

۲ در حوزه دو برای هر هشت تخت یک واحد پارکینگ

3 در حوزه سه برای هر دوازده تخت یک واحد پارکینگ (۲۹۷۴ - ۵۴٫۹٫۲۷)

پارکینگ مورد نیاز سینماها

در منطقه ۱ و ۲ تقسیم بندی حوزه سه گانه پارکینگ برای هر ۱۰ صندلی یک واحد پارکینگ و در منطقه ۳ تقسیم بندی حوزه سه گانه پارکینگ برای هر ۴۰ صندلی یک واحد پارکینگ منظور می گردد. بند ۷ صورت جلسه ۱۷۴-۵۳٫۳٫۱۵ شورای هماهنگی

پارکینگ ساختمان دفتری شرکت مخابرات و پارکینگ مراکز تلفن خودکار

شرکت مخابرات در مورد ساختمان دفتری مکلف به دایر نمودن پارکینگ بوده ولی در مورد مرکز تلفن خودکار ملکف به ایجاد پارکینگ نیست و در هر حال تشخیص این امر به شهرداری محول گردیده که در موقع صدور پروانه مرعی خواهد شد. (۱۵۳۷ - ۵۱٫۷٫۱۳)

 

نحوه تعطیل پارکینگ و توقفگاه

قبل از صدور پروانه هر نوع ساختمان در زمینهایی که در زمان تقاضای صدور پروانه به عنوان پارکینگ یا توقفگاه مورد استفاده قرار دارد باید از سازمان ترافیک شهرداری تهران استعلام و فقط در صورت تأیید آن سازمان نسبت به صدور پروانه ساختمان اقدام شود. (۸۱۰٫۴۰۴۲۲-۶۲٫۱۱٫۱۰).

تعطیل پارکینگهای عمومی و نحوه اخذ پروانه ساختمانی

در مواردی که مالکین پارکینگهای عمومی قصد دارند که پارکینگ را تعطیل و پروانه ساختمان اخذ نمایند مراتب باید از شورای هماهنگی دبیرخانه کمیسیون ماده (۵ استعلام شود تا با توجه به موقعیت پارکینگ و مساحت آن در صورت لزوم خریداری گردد بند ۶ صورت جلسه ۳۰۷ - ۵۶٫۲٫۱۸) 

  محل احداث پارکینگ

 

مشاهده جزئیات وخرید کتاب ضوابط ومقررات شهرداری

 

جهت تهیه این کتاب ارزشمند و کاربردی با شماره زیر تماس بگیرید.

مجید کیوان پور : 09129374020

 

سایر مطالب در خلاصه کتاب‌ها

کاهش مالیات سوپرمارکت ها و خرده فروشی ها: گامی مثبت برای رونق کسب و کار

در دنیای پر تلاطم اقتصاد امروز، هر خبر خوشی می‌تواند روزنه‌ای از امید را برای کسب و کارها بگشاید. خبر کاهش مالیات سوپرمارکت‌ها، فروشندگان مواد پروتئینی و خرده‌فروشی‌ها از 10 به 8.5 درصد، قطعاً یکی از

چشم‌انداز مسکن در دولت جدید: رکود معاملات، افزایش قیمت‌ها

به گزارش شش دنگ، با استقرار کابینه جدید دولت، بازار مسکن در انتظار روشن شدن تکلیف خود است. کارشناسان بازار مسکن معتقدند که دولت جدید با چالش‌های بزرگی در این حوزه مواجه است و توان اجرای اقدامات جدیدی

راهنمای جامع خرید ملک تجاری: نکات، قراردادها و مزایای سرمایه‌گذاری

آیا قصد سرمایه‌گذاری در بازار املاک تجاری را دارید؟ این مقاله جامع، شما را از صفر تا صد خرید ملک تجاری راهنمایی می‌کند. از مزایای خرید ملک تجاری و نکات کلیدی قبل از خرید تا مراحل قانونی، قراردادها، ما

اجاره مغازه ساندویچی در تهران: فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارهای موفقیت

تهران، شهری پرجنب‌وجوش و پویا، با جمعیتی بالغ بر میلیون‌ها نفر، همواره به‌عنوان یکی از بازارهای پررونق برای کسب‌وکارهای غذایی، به‌ویژه فست‌فودها، شناخته می‌شود. در این میان، ساندویچ به‌عنوان یک غذای س

معایب زندگی در کیش: واکاوی چالش‌ها و محدودیت‌ها

جزیره کیش، با سواحل مرجانی خیره‌کننده و مراکز خرید لوکس، اغلب به عنوان بهشتی در جنوب ایران توصیف می‌شود. اما همانند هر مقصد دیگری، زندگی در کیش با مجموعه‌ای از چالش‌ها و محدودیت‌ها همراه است که در پس

راهنمای کامل سند شش دانگ: تفاوت‌ها، مراحل، و هزینه‌ها

این مقاله جامع به شما کمک می‌کند تا همه چیز را درباره سند شش دانگ بدانید. از تعریف و انواع مختلف سند شش دانگ تا مراحل دریافت، هزینه‌ها و نکات حقوقی مهم، همه چیز را در این مقاله خواهید یافت. با مطالعه

خانه‌های ویلایی کوچک در ایران: تجربه‌ای متفاوت از زندگی

در میان هیاهوی زندگی شهری و آپارتمان‌های تنگ و تاریک، خانه‌های ویلایی کوچک، همچون نگینی درخشان، روزنه‌ای به سوی آرامش و طبیعت می‌گشایند. این خانه‌ها که در گوشه و کنار ایران، از شمال سرسبز تا جنوب گرم

اجاره سوئیت کوچک در تهران: سفری به قلب پایتخت با بودجه‌ای محدود

زندگی در کلان‌شهری پرهیاهو مانند تهران، گاهی نیاز به مکانی دنج و خلوت برای استراحت و تجدید قوا دارد. اینجاست که سوئیت‌های کوچک، به عنوان گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و کاربردی، به یاری شما می‌آیند. اما اجار

قوانین پیش‌فروش آپارتمان: از حقوق قانونی تا چالش‌های پیش‌رو

در دنیای پرشتاب املاک و مستغلات، پیش‌خرید آپارتمان به عنوان یک گزینه جذاب برای سرمایه‌گذاری و خانه‌دار شدن مطرح است. اما در این مسیر، پیچیدگی‌های قانونی و چالش‌های احتمالی وجود دارد که آگاهی از آنها ب

آشنایی با محله امام زاده حسن واقع درمنطقه 17 شهرداری تهران

محله امامزاده حسن تهران محله‌ایی مذهبی و سنتی است که در جنوب شهر تهران قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین بازارها و مراکز مذهبی را در دل خود جای داده است و محل عبور و مرور افراد بسیاری است. امروزه این محله

خرید خانه با وام در تهران، رویای خانه‌دار شدن با وام؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

تهران، شهری که قلب تپنده ایران است، همواره رؤیای بسیاری برای سکونت بوده است. اما با افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر، خرید خانه در این کلان‌شهر به چالشی بزرگ تبدیل شده است. در این میان، وام مسکن به عن

خرید ویلا در گرجستان: فرصتی برای سرمایه‌گذاری و لذت بردن از طبیعت بکر

گرجستان، سرزمینی با طبیعتی خیره‌کننده و فرهنگی غنی، به مقصدی جذاب برای خرید ویلا تبدیل شده است. این کشور با کوهستان‌های باشکوه، سواحل زیبا، و شهرهای تاریخی، فرصتی استثنایی برای سرمایه‌گذاری و لذت بردن